زبان فارسی، آیینه فرهنگ و تمدن ایرانی

زبان بازتاب دهنده و آیینه فرهنگ، تمدن و اندیشه هر قوم و ملتی است. آدمی با توسل به زنجیره زبان است که می تواند به تفکر و اندیشه بپردازد و با کمک ابزار زبان ارتباطات اجتماعی اش را گسترش دهد و فرهنگ و هویت اصلی جامعه اش را حفظ و احیا کند.

رد پای اندیشه‌ های فلسفی، دینی، مذهبی و اسطوره‌ ای هر قوم و ملتی را می توان در زبان جستجو کرد، از اینرو اگر زبان یک قوم و ملتی از میان رود، تمام فرهنگ و آثار فرهنگی آن جامعه دچار تزلزل می شود. این در حالی است که توجه و تقویت زبان های قومی می‌ تواند موجب حفظ هویت ملی و احیاء فرهنگ و هویت اصلی اقوام ایرانی شود.

تنوع زبانی و فرهنگی اقوام مختلف کرد، ترک، عرب، لر، بلوچ، مازنی و گیلکی و … ویژگی منحصر به فردی در کشورمان به وجود آورده است. این اقوام در طول هزاران سال و در گذر فراز و نشیب تاریخ، همواره در صلح و آرامش کنار یکدیگر زندگی کرده و با وحدت و یکپارچگی از خاک کهن و کیان این مرز و بوم دفاع کرده اند.

دکتر علی قنبری، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه خرده فرهنگ ها باید حفظ شوند به سیناپرس گفت: هم اکنون اقوام مختلفی در ایران وجود دارند که برخی از آنها مانند ترک زبانان و عرب زبانان می توانند با کشورهای همسایه، مراوده داشته باشند و با زبانی یکسان و مشترک با آنها به گفتگو کنند. این مساله ظرفیت بسیار بزرگی برای جامعه ایران فراهم کرده است.

این جامعه شناس اظهارداشت: در این بین زبان فارسی نماد اصلی هویت ایرانیان است. این زبان به قوم یا گروه خاصی از ایران تعلق ندارند بلکه زبانی است که همه اقوام و مردمان ایران زمین در طول تاریخ از آن به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کرده اند. زبانی که به عنوان بستری برای هویت سازی ایرانی و حتی گسترش مذهب شیعه مورد استفاده قرار گرفته است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: زبان فارسی در گذر زمان و در فراز و نشیب تاریخ، ابزار قدرت ایرانیان بوده است؛ چراکه زبان فارسی در طول تاریخ، موجب گسترش فرهنگ شده و ادب، علم، دانش، عرفان، ریاضی، فیزیک و …را به نسل های بعدی و همه مردم دنیا انتقال داده است.

به گفته وی، تمام سلسله های تاریخی ایران، هرچند زبان مادری شان فارسی نبوده است اما در طول تاریخ همه با زبان فارسی صحبت و با  تمام مردم ارتباط برقرار کرده اند؛ همه آنها پذیرفته اند که می توانند با زبان فارسی با اقوام دیگر ارتباط برقرار کنند.

قنبری در پایان گفت: مهمترین پیام ادبیات فارسی برای مردم دنیا، پیام دوستی و صلح و آرامش و مدارا است. این زبان به خوبی توانسته است در طول تاریخ، ذات و شخصیت فرهنگی ایرانی که دوستی و مدارا است را به همه مردم دنیا نشان دهد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار زبان شیرین و دلجسبی است امیدوارم خرابش نکن.مثل کلمات عربی و انگلیسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا