مطالعه غول‌های یخی با کمک تلسکوپ فضایی جیمزوب

اکنون پژوهشگران اظهار کرده‌اند تلسکوپ فضایی "جیمزوب" پس از پرتاب می‌تواند اطلاع جامعی از این دو سیاره در اختیار آنها قرار دهد.

تلسکوپ فضایی جیمزوب جانشین قدرتمند تلسکوپ فضایی "هابل" خواهد بود. بنابر برنامه‌ریزی‌ها تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) قرار است در ماه مارس سال ۲۰۲۱ پرتاب شود که اگر پرتاب آن با موفقیت انجام شود، به بزرگترین تلسکوپ فضایی تاریخ تبدیل خواهد شد.

سیارات غول‌پیکر و سرد اورانوس و نپتون را به این دلیل که فضای داخلی آنها کاملاً متفاوت از مشتری و زحل است، غول‌های یخی می‌نامند. سیارات مشتری و زحل غنی از نظر هیدروژن و هلیوم هستند و به همین دلیل به غول‌های گازی معروف هستند. غول‌های یخی نیز بسیار کوچکتر از غول‌های گازی هستند و از نظر اندازه متوسط بین سیارات زمینی و غول‌های گازی هستند. این سیارات در لیست سیاراتی که کمترین کاوش در آنها انجام شده، قرار دارند.

اکنون دانشمندان امیدوارند بتوانند با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب اطلاعات بیشتری درباره الگوهای گردش، شیمی و آب و هوای اورانوس و نپتون به دست آورند. تمام گازهای موجود در اتمسفرهای فوقانی اورانوس و نپتون دارای اثر انگشت‌های شیمیایی منحصر به فردی هستند که وب می‌تواند آنها را تشخیص دهد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb-JWST) یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود. این تلسکوپ وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با هابل فراهم خواهد کرد و گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی را از جمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها را فراهم می‌کند.

اهداف دیگر این تلسکوپ عبارتند از فهم چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی و نواخترها.

آینه اصلی JWST که عنصر بصری این تلسکوپ است، از ۱۸ قسمت آینه ۶ ضلعی تشکیل شده که آینه‌ای با قطر ۶٫۵ متر را تشکیل می‌دهند. این آینه بسیار بزرگتر از آینه هابل با قطر ۲٫۴ متر است.

بر خلاف هابل که طیف‌های اشعه فرابنفش، طیف مرئی و مادون قرمز (۰٫۱ تا ۱ میکرومتر) را مشاهده می‌کند، JWST در محدوده فرکانس پایین‌تری از نور مرئی با طول موج بلند از طریق مادون قرمز (۰٫۶ تا ۲۷ میکرومتر) رصد خواهد کرد که به آن اجازه می‌دهد اجرام بزرگ انتقال به سرخ را مشاهده کند که برای هابل بیش از حد دور و بسیار قدیمی هستند.

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر ۲۲۳/۲- درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

تلسکوپ "جیمزوب" توسط ناسا با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده شده است و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته، نام‌گذاری شده است.