بلایی که کرونا سرمان می‌آورد

علایم شناخته‌شده مشهور بیماری کووید 19 (COVID-19) ناشی از کروناویروس شامل تب، سرفه و تنگی نفس است. این علایم بین دو تا چهارده روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس در فرد بیمار ظاهر می‌شود. در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد چگونگی اثر مخرب ویروس جدید بر ارگان‌های مختلف بدن وجود دارد.

ازآنجاکه تعداد موارد تأییدشده در سراسر جهان رو به افزایش است، مردم در تلاش‌اند تا اطلاعات بیشتری در مورد ویروس جدید و چگونگی تأثیر آن بر بخش های مختلف بدن انسان به دست آورند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در چین اخیراً مطالعه‌ای در رابطه با بیماران مبتلا به کووید 19 انجام داده است که درنتیجه آن این بیماران را به سه گروه تقسیم‌بندی می‌کند: بیمارانی که دچار علایم خفیف بیماری شده‌اند، آن‌هایی که علایم شدید بیماری را از خود بروز داده‌اند و گروهی که دچار بحرانی‌ترین علایم بیماری شده‌اند.

بیماری کووید 19 دارای علائم جسمی از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس درد عضلانی، گیجی، سردرد، گلودرد، رینوره Rhinorrhea (در آن حفره بینی با مقدار قابل‌توجهی مایع مخاطی پر می‌شود.)، درد قفسه سینه، اسهال و حالت تهوع و استفراغ است. این بیماری در مراحل بحرانی باعث ایجاد سندرم تنفسی حاد، آریتمی (نامنظمی ضربان قلب)، شوک و نارسایی اندام‌های متعدد (آسیب حاد قلبی و مشکلات حاد کلیه) در بین بیماران می‌شود.

قابل‌توجه است که بیشتر بیماران که شامل 81 درصد می‌شوند، علایم خفیف را نشان می‌دهند، درحالی‌که 7/4 درصد به مرحله بحرانی می‌رسند. افراد سالخورده به جهت وضعیت آسیب‌پذیری ناشی از کهولت سن، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کووید 19 قرار دارند. در این بیماری خطر مرگ برای مبتلایان مرد بیشتر از زنان است.

کارشناسان بهداشت و پزشکان در رابطه با ویژگی‌های بالینی این بیماری گزارش می‌دهند که بیماری کووید 19 دارای علائم جسمی از قبیل تب، سرفه، تنگی نفس درد عضلانی، گیجی، سردرد، گلودرد، رینوره Rhinorrhea (در آن حفره بینی با مقدار قابل‌توجهی مایع مخاطی پر می‌شود.)، درد قفسه سینه، اسهال و حالت تهوع و استفراغ است. این بیماری در مراحل بحرانی باعث ایجاد سندرم تنفسی حاد، آریتمی (نامنظمی ضربان قلب)، شوک و نارسایی اندام‌های متعدد (آسیب حاد قلبی و مشکلات حاد کلیه) در بین بیماران می‌شود. فراموش نکنیم که بیماری کووید 19 بیشترین آسیب را به ریه‌ها وارد می‌کند.

در بررسی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین مشخص‌شده است که اکثر بیماران (75 درصد) ذات‌الریه را بروز می‌دهند، نوعی از ذات‌الریه كه هر دو ریه را تحت تأثیر قرار داده و درگیر می‌کند. 14 درصد از بیماران دچار بیماری‌های ریوی از قبیل multiple mottling و ground-glass opacity شده که در آن‌ها ریه‌ها آسیب شدید می‌بینند. یک بيمار هم با پنوموتوراكس (pneumothorax) يا ريه متلاشی‌شده درگیر شد.

سندرم حاد تنفسی

با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در چین، 17 درصد بیماران دچار سندرم حاد تنفسی که معمولاً به‌عنوان التهاب گسترده ریه‌ها از آن یاد می‌شود، شده‌اند و علایم آن شامل تنگی نفس، تنفس سریع و مات شدن رنگ پوست است.

البته باید اظهار داشت که تنها سندرم حاد تنفسی با بیماری کووید 19 همراه نیست و عفونت، تروما (آسیب روانی یا مغزی) و سپسیس sepsis (مسمومیت عفونی ناشی از مواد فاسد) نیز می‌تواند باعث تحریک آن شود. علاوه بر آن، مطالعه‌ای جدید در مورد بیماران کروناویروس نشان می‌دهد که به‌طور متوسط​​، بیماران پس از 5 روز از قرار گرفتن در معرض ویروس، در تنفس دچار مشکل می‌شوند. از طرف دیگر، سندرم حاد تنفسی، 8 روز پس از بروز علایم بیماری کروناویروس ایجاد می‌شود.

مشکلات معده و روده

حالت تهوع و اسهال به‌عنوان علامتی شایع در بیماران مبتلا به کووید 19 گزارش‌شده است. یک مطالعه موردی از نخستین بیمار مبتلا به کووید 19 در ایالات‌متحده آمریکا، ننشان می‌دهد که نمونه مدفوع بیمار مبتلا ازنظر وجود کروناویروس مثبت بوده است. محققان غیرازاین مورد، شواهدی در مورد احتمال انتشار ویروس از طریق انتقال مدفوع ندارند.

عروق قلب و خون

از علایم شایعی که بیماران مبتلا به کروناویروس از آن شکایت می‌کنند، درد قفسه سینه است. علاوه بر آن نامنظمی ضربان قلب نیز در بسیاری از بیماران دیده می‌شود.

آسیب‌های حاد قلبی نیز در موارد متعددی از بیماران مبتلا به کووید 19 که در بیمارستان‌های ووهان چین بستری هستند، گزارش‌شده است. بااین‌حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد این ویروس می‌تواند مستقیماً به قلب آسیب برساند.

کلیه‌ها

در موارد شدید و پیشرفته بیماری کووید 19 آسیب حاد کلیه نیز گزارش‌شده است. دکتر جیمز چری (James Cherry)، استاد تحقیقات کودکان از دانشکده پزشکی دیوید گفن (David Geffen) دانشگاه کالیفرنیا، لوس‌آنجلس ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه می‌گوید: آسیب کلیه ممکن است به دلیل تغییرات دیگر در طول وجود عفونت ایجاد شود. التهاب ریه (Pneumonia) منجر به گردش اکسیژن کمتری در اندام‌ها می‌شود و ممکن است باعث آسیب در کلیه‌ها شود.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان كرد كه شواهد اندكی برای اثبات اینكه كروناویروس به‌طور مستقیم بر کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد، وجود دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا