ساخت قایق تفریحی ۸۱ متری که با فناوری فضایی

یک شرکت کشتی‌سازی هلندی موسوم به "Royal Huisman" از یک فرآیند مهندسی توسعه‌یافته توسط آژانس فضایی اروپا(ESA) برای مأموریت‌های فضایی در طراحی قایق تفریحی لوکس موسوم به "Sea Eagle II" به معنای "عقاب دریا" استفاده کرده است که پیش‌بینی می‌شود پس از تحویل به سفارش‌دهنده آن در ماه‌های آتی، بزرگترین قایق بادبانی دریایی آلومینیومی در جهان باشد.
این قایق مدرن و منحصر به فرد، ۸۱ متر طول دارد و به تازگی از کارخانه کشتی‌سازی در ولنهوف به کارخانه کشتی‌سازی شرکت در آمستردام منتقل شده است تا دکل کامپوزیتی آن نصب شود و برای آزمایشات دریایی و آموزش خدمه آماده شود.
این قایق در طراحی خود از طراحی‌های ماموریت‌های فضایی و طراحی اولیه و ارزیابی ماموریت‌ها و سیستم‌های فضایی آینده در مرکز طراحی "CDF" متعلق به مرکز فنی آژانس فضایی اروپا در نوردویک هلند استفاده کرده است.
"ماسیمو باندچی"، بنیانگذارCDF  گفت: ماهواره‌ها و قایق‌های تفریحی لوکس هر دو دستگاه‌های پیچیده‌ای هستند و "مهندسی همزمان" (concurrent engineering) در طراحی هر سیستم پیچیده باصرفه و سودمند است. ایده اصلی ساده است؛ همه متخصصان و ابزارهای طراحی لازم را در یک اتاق واحد جمع کنید تا به عنوان تیم در یک مدل نرم‌افزاری مشترک که بلافاصله با ایجاد تغییرات به‌روز می‌شوند، همکاری کنند و طراحی‌ها را به شکل مؤثرتر و قابل اعتمادتر امکان‌سنجی و ارزیابی کنند.
به گفته وی، تمرکز اصلی CDF پاسخگویی به نیازهای مهندسی آژانس فضایی اروپا است، اما در کنار آن علاقه زیادی به کار و استفاده از تخصص خود در سایر صنایع وجود دارد.
وی افزود: عملکرد مهندسی همزمان از نظر زمان، هزینه و کارآیی پیشرفت داشته است. بیش از ۵۰ مرکز مهندسی متقارن هم‌اکنون در اروپا فعالیت می‌کنند که بیشتر آنها در بخش فضایی مشغول هستند، اما تقریبا ۱۰ مورد از آنها از طراحی‌های منحصر به فرد خود برای مراکز غیر فضایی استفاده می‌کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا