واکسن کرونا به زودی عرضه می شود

با گسترش همه گیری ویروس کورونا یا همان کووید 19، در سطح جهان، مهمترین پرسش و نگرانی عمومی، کشف راهکار موثر درمانی این بیماری بوده و بسیاری از خود می پرسند که تاکنون چه  پیشرفت‌هایی در ساخت واکسن این بیماری حاصل‌شده است؟

به همین دلیل سیوکسی ویلز (Siouxsie Wiles) میکروبیولوژیست مشهور بریتانیایی از مراحل ساخت واکسن کرونا گفته و چگونگی عملکرد آن را توضیح می‌دهد.

به باور این پژوهشگر،ساخت واکسن برای کووید 19 (Covid-19) در حال انجام است و این عمل تا حد امکان با سرعت بسیار زیاد انجام می‌شود.

واکسن‌های معمولی از طریق  قرار گرفتن بدن در معرض ارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری یا پروتئین‌های آن‌ها به نام آنتی‌ژن کار می‌کنند. این ارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری، سلول‌های ایمنی بدن ما را تحریک می‌کنند تا پاسخ مناسبی در مقابله با عوامل بیماری زا ارائه دهد، بنابراین وقتی بدن در معرض بیماری واقعی قرار بگیرد، می‌تواند به‌سرعت واکنش نشان داده و نسبت به از بین بردن آن اقدام کند.

در ماه ژانویه، دکتر آنتونی فوچی (Anthony Fauci) رئیس انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی ایالات‌متحده آمریکا، اعلام کرد که با یک شرکت دارویی بیوتکنولوژی کوچک همکاری می‌کند تا روی ساخت واکسن جدید برای مقابله با کووید 19 عمل کنند.

شرکت دارویی بیوتکنولوژی مدرنا (Moderna) از ساخت واکسنی به نام mRNA-1273 خبر داد و اعلام کرد که این شرکت 100 آمپول از این واکسن را در اختیار انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی برای فاز یک آزمایش‌های انسانی گذاشته است.

تیم‌های درگیر این پروژه با سرعت عمل بسیار خوب در حال انجام کارها هستند. البته انتخاب یک داوطلب مناسب برای آزمایش‌های بالینی در حدود 42 روز زمان می‌برد. طی آزمایش‌های فاز یک، واکسن روی تعداد کمی از افراد آزمایش می‌شود تا چگونگی واکنش بدن انسان نسبت به آن نشان داده شود و همچنین  این موضوع مشخص شود که آیا این واکسن قادر به ایجاد ایمنی لازم در بدن انسان هست یا خیر؟

با پشت سر گذاشتن موانع این فاز، می‌توان وارد فاز دوم این آزمایش‌ها شد. در این مرحله از آزمایش‌ها، دانشمندان در نظر دارند دارو را در جهتی پیشرفت دهند که انسان‌ها را از هر دو ویروس SARS-CoV-2 و Covid-19 محافظت کند.

لازم به توضیح است که شرکت مدرنا در توسعه روش‌های درمانی RNA و ساخت و ایجاد واکسن تخصص دارند و در حال حاضر به انجام فاز یک و دوی آزمایش‌های واکسن کوید 19 مشغول هستند.

واکسن‌های معمولی از طریق قرار گرفتن بدن در معرض ارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری یا پروتئین‌های آن‌ها به نام آنتی‌ژن کار می‌کنند. این ارگانیسم‌های ایجادکننده بیماری، سلول‌های ایمنی بدن ما را تحریک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن پاسخ مناسبی در مقابله با آن‌ها ارائه دهد، بنابراین وقتی بدن در معرض بیماری واقعی قرار بگیرد، می‌تواند به‌سرعت واکنش نشان داده و نسبت به از بین بردن آن اقدام کند.

واکسن‌های RNA با قرار دادن بدن در کد ژنتیکی (mRNA) برای آنتی‌ژن‌های خاص به‌جای استفاده از پروتئین‌ها کار می‌کنند. در سلول‌های بدن ما از mRNA برای ساختن پروتئین استفاده می‌شود که با این عمل، پاسخ سیستم ایمنی بدن ما را دقیقاً مانند عملکرد واکسن معمولی، تحریک می‌کند.

این واکسن‌های RNA مزایای زیادی نسبت به واکسن‌های معمولی دارند که می‌توان گفت آن‌ها بسیار سریع‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر تولید می‌شوند.

تیمی از محققان دانشگاه کوئینزلند اعلام کرد که در تلاش برای ساختن واکسن کوید 19 به یک نقطه عطف رسیده‌اند. آن‌ها از روش دیگری استفاده می‌کنند كه آن را گیره مولكولی (molecular clamp) می‌نامند.

ویروس‌های پوشش‌دار مانند کوروناویروس ها، سلول‌های میزبان را پس از ترکیب و آمیزش ویروس با غشای سلول آلوده می‌کنند. برای این اتفاق، پروتئین‌های ویروسی ازآنچه به‌عنوان «پیش فیوژن یا پیش ترکیب و آمیزش» به فرم «پس از فیوژن یا پس از ترکیب و آمیزش» شناخته می‌شود، بازآرایی می‌کنند.

این تیم استرالیایی یک واکسن نمونه ساخته است که به نظر دانشمندان باید توسط سیستم ایمنی بدن ما شناسایی شود. مرحله بعدی تولید واکسن در مقادیر بیشتر برای شروع آزمایش در سطح حیوانات و بررسی سطح ایمنی است.

این پیشرفت‌های انجام‌شده بسیار قابل‌توجه است اما باید برای تولید انبوه به نتایج آزمایش‌ها توجه شود. درصورتی‌که این واکسن‌ها ایمن و مؤثر باشند می‌توان با خیالی آسوده، آن‌ها را به تولید انبوه رساند.