توان تحرک و زنده‌ ‌مانی اسپرم

کاهش تحرک اسپرم و به دنبال آن کاهش امکان ظرفیت‌ ‌یابی و واکنش آکروزومی به عنوان یکی از علل متداول ناباروری در مردان شناخته می‌شود. خانواده βdefensin گروهی از پروتئین‌های ترشحی شناخته شده با فعالیت ضد میکروبی هستند که به روند بلوغ اسپرم در اپیدیدیم کمک می‌کنند، زمانی که اسپرم توان حرکتی خود را به دست می‌آورد، یکی از اعضای این خانواده  βdefensin1 است که در مایع منی و اسپرم یافت می‌شود.

طی پژوهشی، دکتر نصر اصفهانی، ریحانه خیام‌ ‌عابد، دکتر تولایی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان با هدف افزایش قدرت حرکت و زنده مانی، ۵۹ نمونه اسپرم را به مدت ۱، ۲ یا ۳ روز در حضور پنج درصد دی اکسید کربن و در دمای ۳۷ درجه سانتیگراد در معرض βdefensin1 قرار دادند. سپس آزمایش‌های نمونه اسپرم مانند غلظت اسپرم، تحرک، زنده‌مانی و شکل ظاهری طبق دستورالعمل‌های بین‌المللی انجام شد.

نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی Andrologia به چاپ رسیده است، نشان داد، در نمونه‌های اسپرمی که در معرض  βdefensin1 بودند به شکل معنی‌ ‌داری میزان زنده ‌مانی و تحرک بیشتر از اسپرم‌ ‌هایی بود که در محیط فاقد آن کشت داده شدند.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه رویان، یافته‌های این پژوهش نشان داد βdefensin1 به عنوان پروتئینی با فعالیت ضد میکروبی می‌تواند قدرت تحرک و زنده‌ مانی اسپرم را در محیط آزمایشگاهی حفظ کند.