مسوولیت اجتماعی یا مسمومیت اجتماعی؟

اما تجربه ای که در سال 98 ایرانیان آن را تجربه کردند، بیانگر آن بود که همیشه هم این ابزارها مزایای مثبت نداشته و گاهی هم کارکرد منفی دارند.

شاید بتوان این امر را اینگونه تعبیر کرد که شبکه های اجتماعی و فضای دیجیتال گاهی به جای مسوولیت اجتماعی، مسمومیت اجتماعی را در جامعه تحقق می بخشند.

یک دستیار روان‌ پزشکی در رابطه با کارکرد شبکه های اجتماعی در مواقع بحران گفت: رسانه های نوین زمینه ‌ای مساعد برای انتشار اخبار نا دقیق و نا صحیح هستند و از این طریق، ما را از آنچه باید، نگران ‌تر و آشفته ‌تر می‌کنند.

دکتر حسین محمودی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، ایده‌ زیبنده‌ هر شهروند یک رسانه، با دانش کم و مسوولیت ‌پذیری کمتر آمیخته و وارونه می‌شود. چه بسا ساعتی بعد، خبر نخست، تکذیب یا اصلاح می‌ شود و ما می ‌مانیم و فرسایش روانمان در این میانه‌.

وی ادامه داد: اخبار و پیام ‌ها و ابراز نظرهای لحظه به لحظه، گذشته از اینکه ممکن است ما را از تامل و تعمق محروم کند، شاید فرصت بازسازی و مرمت را نیز از روانمان بگیرد. ترمیم زخمی که با ضربه‌ های ظریف زیاد، مدام دستکاری شود دشوار است. ما با داده‌های کوچک متعددی در طول روز مواجهه هستیم که می‌توان از جمع‌ بندی و نتیجه ‌گیری بسیاری از آن‌ها، در یک نوبت در روز (یا حتی هفته) مطلع شد.

محمودی با بیان اینکه گویی وظیفه رسانه‌ های سنتی را خود به عهده گرفته ‌ایم و هرکداممان یک ‌تنه خبرنگار تمام حیطه‌ ها شده ‌ایم، اظهار کرد: از این رو، به گمانم در همه ‌گیری‌ های تنفسی پیشین، رنج کمتری می‌کشیدیم. در کنار تفاوت ‌های احتمالی در شدت واگیر و کشندگی کرونا ویروس و ضمن حفظ توجه به ظرفیت‌ های بی‌ بدیل دسترسی به شبکه‌ های اجتماعی، شاید بتوان بخشی از رنج و تنش بیشتر این روزهایمان را هم با «مسمومیت با شبکه‌های اجتماعی» تبیین کرد.

بر اساس این گزارش و با توجه به گفته های این کارشناس حوزه روانپزشکی و از آنجا که در شرایط کنونی همه ما به دنبال کسب اخبار مربوط به کرونا ویروس و مقابله با آن هستیم؛ بر همه ما واجب است به عنوان شهروندانی آگاه و مجهز به سواد رسانه ای اخبار جعلی که در این میان کم هم نیست را با تفکر و تعمق شناسایی کرده و نگذاریم روحمان افسرده و خاطرمان آزرده شود.

چراکه، برخی از محتواهایی که به ویژه در فضای دیجیتال منتشر می شوند بدون پشتوانه علمی است که به دلیل ناآگاهی برخی افراد دست به دست شده و با گسترش خود افراد را دچار استرس می کند.

از این رو، کارشناسان و متخصصان حوزه رسانه به همه شهروندان توصیه می کنند که حتما یکی از مراجع رسمی رسانه ای را به عنوان منبع در نظر گرفته و فقط اخباری را باور و دنبال کنند که دارای منبع معتبر باشد.

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا