تولید پنجه مصنوعی مارمولک با قابلیت کنترل چسبندگی

به گزارش ایسنا ، محققان معتقدند که پنجه مارمولک‌های خانگی که از نظر بیشتر مردم موجوداتی کم اهمیت تلقی می‌شوند، بسیار پیچیده و قابل توجه است و این جانداران قادرند میزان قدرت چسبندگی در هر پنجه را بدون هیچ حرکتی، کم یا زیاد کنند.

محققان پس از مطالعات تکمیلی برای تولید محصولی ارزان و قابل اعتماد، بر خلاف برخی از نمونه‌های گذشته از یک نمونه دو بعدی استفاده کردند که قادر است به آسانی به تولید انبوه برسد.

محققان در فاز آزمایشی، موفق به جابه‌جایی مواد شکستنی مثل لایه‌های نازک سیلیکون و صفحات شیشه‌ای شدند.

هدف محققان از تولید پنجه‌هایی با قابلیت کنترل میزان چسبندگی، کمک به تولید تجهیزات کمکی برای ربات‌های صخره‌نورد و لباس‌های چسبنده است.

در واقع جابه‌جایی اشیاء و بالا و پایین بردن آنها در کارخانجات توسط دست انسان‌ و ابزارهای رباتیک انجام می‌شود که در بعضی موارد با مشکلاتی نیز همراه است.

پروفسور کوین ترنر، مهندس مواد دانشگاه پنسیلوانیا در مورد این دستاورد اظهار کرد: هنگامی که سخن از چسبندگی قابل کنترل به میان می‌آید، افکار به سمت مارمولک خانگی و تقلید از آن کشیده می‌شود، اما مشکل اینجاست که تقلید و تولید مصنوعی مواد طبیعی با مشکلات بسیاری همراه است.

وی در ادامه افزود: اگرچه تقلید از طبیعت به تولید ایده‌های نو کمک می‌کند اما باید محصولی تولید شود که علاوه بر عرضه قابلیت‌های نزدیک به نمونه طبیعی، فرایند تولید آسانی نیز داشته باشد.

جزئیات بیشتر در مجله Applied Physics Letters منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا