جنگ با کرونا به کمک فناوری‌های مدرن

طی روزهای اخیر ویروس کرونا تبدیل به یک بحران جهانی شده و کشورهای زیادی را درگیر کرده است. به‌طور طبیعی دولت‌ها از تمامی توانایی‌ها و امکانات موجود برای مهار این بیماری استفاده می‌کنند.

در این میان کشور چین که نخستین مورد ابتلا و گسترش ویروس در آن رخ‌داده بود، از فناوری‌های مدرنی از قبیل سیستم موقعیت‌یاب جهانی برای کنترل گسترش ویروس استفاده می‌کند.

کشور چین طی سال‌های اخیر به‌طورجدی در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت‌یاب ماهواره‌ای خود با نام بایدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) بوده و پیش‌بینی می‌شود این سیستم موقعیت‌یاب جهانی تا پایان سال 2020 میلادی تمامی کره زمین را تحت پوشش قرار دهد.

یکی دیگر از مراکزی که از فناوری فوق برای مقابله با بحران کرونا بهره گرفته است، اداره پست چین بوده که با کمک پهپادهای خود توانست داروهای موردنیاز مناطق بحران‌زده را به‌طور دقیق و سریع و البته بدون حضور مستقیم نیروهای انسانی به مراکز درمانی تحویل دهد. از سوی دیگر تیمی از روبات‌ها نیز در شهر ووهان وارد عمل شده و بخشی از مسئولیت انتقال تجهیزات پزشکی و داروها را بر عهده گرفتند که این روبات‌ها نیز به‌طور کامل و دقیق توسط ماهواره‌های بایدو حمایت می‌شدند.

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت‌یاب جهانی بایدو هنوز به نسبت جی‌پی‌اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال 1994 میلادی و بیست سال پس از شروع پروژه جی‌پی‌اس، آغازشده است و به نسبت آن بسیار جدیدتر است. نخستین ماهواره‌ این سیستم در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده‌شده و رفته‌رفته تکمیل‌تر شد.

در حال حاضر و بر اساس گزارش‌های رسمی، ماهواره‌های ناوبری بایدو در چین به این کشور کمک می‌کنند تا با دقت بسیار زیاد از فضا، با ویروس کرونا (COVID-19) مبارزه کند.

نخستین کاربرد فناوری فوق در بحران کرونا، هنگامی بود که دولت چین دو بیمارستان جدید در شهر ووهان را طی مدت‌زمانی کوتاه ساخته و تکمیل کرد. در این فرایند، سامانه موقعیت‌یاب جهانی بایدو با ارائه خدمات موقعیت‌یابی مکانی بسیار دقیق، سرعت ساخت‌وساز را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده و خدمات پشتیبانی فنی و سازه‌ای مناسبی برای احداث این مراکز درمانی ارائه شد.

در مرحله بعدی و به کمک اپلیکیشن های نصب‌شده روی تلفن همراه شهروندان، مراکز آلوده شهر شناسایی‌شده و پهپادها به کمک اطلاعات دریافتی دقیق از سامانه بایدو به مناطق موردنظر منتقل‌شده و مواد ضدعفونی‌کننده را روی این مراکز اسپری کردند.

از سوی دیگر و با توجه به خطر بالای انتقال ویروس، پلیس چین در بسیاری از مناطق ازجمله رویچانگ (Ruichang) واقع در استان جیانگشی در شرق چین، از هواپیماهای بدون سرنشین برای گشت زنی در اماکن شلوغ و جلوگیری از ازدحام جمعیت و کنترل مردم استفاده کرد.

این هواپیماهای بدون سرنشین با دریافت دقیق و لحظه‌به‌لحظه اطلاعات موردنیاز خود از سامانه موقعیت‌یاب بایدو، بدون خطا به وظایف خود عمل کردند.

از سوی دیگر به گفته مقامات بهداشت و سلامت چین، وزارت حمل‌ونقل این کشور برای جابه‌جایی اورژانسی و خدمات حمل‌ونقل موردنیاز در مناطق بحران‌زده، از بایدو بهره برده و به‌این‌ترتیب بیش از 6 میلیون مأموریت موفق در این مناطق انجام‌شده است.

یکی دیگر از مراکزی که از فناوری فوق برای مقابله با بحران کرونا بهره گرفته است، اداره پست چین بوده که با کمک پهپادهای خود توانست داروهای موردنیاز مناطق بحران‌زده را به‌طور دقیق و سریع و البته بدون حضور مستقیم نیروهای انسانی به مراکز درمانی تحویل دهد.

از سوی دیگر تیمی از روبات‌ها نیز در شهر ووهان وارد عمل شده و بخشی از مسوولیت انتقال تجهیزات پزشکی و داروها را بر عهده گرفتند که این روبات‌ها نیز به‌طور کامل و دقیق توسط ماهواره‌های بایدو حمایت می‌شدند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. اینکه فناوری همه جای دنیا هست و اینجا دریغ .جای افسوس داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا