ماهواره مخابراتی ناهید ۱ آماده پرتاب است

به گفته «محمدجواد آذری جهرمی»، مدل مهندسی ماهواره ناهید ۲ نیز به پایان رسیده و مراحل ساخت مدل کیفی و پروازی آن در دست اقدام است.

آذری جهرمی فعالیت هفت سال گذشته این پژوهشگاه را در پیشرفت فناوری فضایی تاثیرگذار عنوان کرد و فناوری فضایی را یکی از مهمترین زمینه‌های رقابتی میان کشورها در دنیای امروز دانسته است:

«توسعه علم و فناوری‌های فضایی از جمله افتخارات کشور و موجب اقتدار ما در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی و یکی از ضروریات هر کشور است. امروزه، فناوری فضایی به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های رقابتی در میان کشورها شناخته شده و مبنایی برای مقایسه از نظر توسعه اقتصادی و صنعتی کشورهاست. با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد فناوری‌های فضایی در اموری همچون ارتباطات، مخابرات، سنجش از دور، آموزش از دور، مکان‌یابی و ناوبری، زندگی بدون استفاده از فضا دیگر متصور نیست.»

به گفته جهرمی ایران تاکنون فعالیت‌های خوبی در این زمینه داشته و برخی از این فعالیت‌ها همچون طراحی و ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی، تراسترها و موتورهای پیشران، بلوک انتقال مداری، بالن مخابراتی، خدمات فضاپایه و کاربرد آن در مدیریت بحران در بلایای طبیعی، توسط پژوهشگاه فضایی ایران صورت گرفته است. او دیگر فعالیت‌های مهم این پژوهشگاه را چنین توصیف کرده است:

«پژوهشگاه در سال جاری با حرکتی برنامه‌ریزی شده با استفاده از داده‌های سنجش از دور فضایی با برآورد خسارت ناشی از سیل فروردین ۹۸ با استفاده از بالن مخابراتی در ارائه سرویس اینترنت رایگان به این مناطق کمک شایانی به ستاد مدیریت بحران کرد و نیز خدمات به زائران اربعین حسینی میلیاردها تومان برای کشور صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشت که می‌توان از آن به عنوان خدمات فضاپایه پژوهشگاه فضایی نام برد.»

جهرمی همچنین با اشاره به آزمایش موتور آرش و مواردی چون طراحی و ساخت پین پولر و چرخ عکس‌العملی، باتری‌های فضایی، پنل خورشیدی و حسگرها را جزو دیگر دستاوردهای فضایی ایران توصیف کرده است. به گفته جهرمی این موفقیت‌ها در زمان تحریم به دست آمده و همین مساله ارزش آنها را دو چندان می‌کند:

«نکته قابل توجه در این مسیر آن است که همه این موفقیت‌ها در شرایطی حاصل شد که کشور و به ویژه حوزه فضایی در تحریم بوده و دستیابی به این فناوری‌ها ممکن نیست، مگر با غیرت و همت متخصصان علاقمند و متعهد این حوزه.»

پیش‌تر اعلام شده بود که ناهید ۱ در خردادماه سال آینده به پرتاب درخواهد آمد و همچنین تصریح شده بود که این ماهواره با ماهواره‌بر «ذوالجناح» و با سوخت جامد به فضا ارسال خواهد شد.

گفتنی است ماهواره ناهید ۱ در واقع یک ماهواره مخابراتی است. این ماهواره برای اولین بار در کشور، در پژوهشکده سامانه­‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران به کارفرمایی سازمان فضایی ایران طراحی و ساخته شده است. ماموریت‌های ماهواره مخابراتی ناهید۱ در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و در یک ماهواره پیاده‌سازی شده است. آنطور که مسئولان می‌گویند، اهداف اصلی این ماهواره، مخابراتی است و با قرارگیری روی باند یو اچ اف و کی یو با ایستگاه های زمینی تبادل اطلاعات انجام می‌دهد. البته دوربین سنجشی هم روی آن مستقر است و به مدت دو ماه و نیم می‌تواند در مدار ۲۵۰ کیلومتری زمین قرار بگیرد.

جالب است بدانید که ناهید ماهواره‌ای مکعب مستطیلی است که علاوه بر صفحات خورشیدی نصب شده بر روی بدنه آن، از دو صفحه خورشیدی بازشونده بهره می‌برد. این ماهواره دارای ۵۰ کیلوگرم وزن و طول و عرض و ارتفاع ۵۰ در ۵۰ در ۶۰ سانتی متر و نوع مدار آن بیضوی ۲۵۰ در ۳۷۵ کیلومتر با طول عمر ۴۰ روز است.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا