آموزش غذا خوردن به پرندگان با کمک فیلم

بررسی جدید "دانشگاه کمبریج" (University of Cambridge) نشان می‌دهد پرندگان می‌توانند با تماشای تلویزیون یاد بگیرند که باید چه غذاهایی را بخورند و از چه غذاهایی دوری کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که پرنده‌ای موسوم به "چرخ‌ریسک سر آبی" (Eurasian blue tit) و "چرخ‌ریسک بزرگ" (Great tit) می‌توانند با تماشای فیلم‌هایی که همتایان آنها را در حال انتخاب غذای مناسب و اشتباه نشان می‌دهد، یاد بگیرند چه غذایی را بخورند و به چه غذایی نزدیک نشوند. یاد گرفتن این رفتار می‌تواند به پرندگان در دوری از غذاهایی که احتمالا سمی هستند، کمک کند.

پژوهشگران در این بررسی، از بادام‌هایی استفاده کردند که در یک بسته کاغذی سفید قرار داشتند. بادام‌های متفاوتی نیز به یک محلول تلخ آغشته شدند. واکنش پرندگان هنگام انتخاب بادام‌هایی که طعم خوب و یا طعم بدی داشتند، ثبت و سپس به پرندگان نشان داده شد. روی پاکت بادام‌های تلخ، نشانه مدوری چاپ شده بود.

واکنش پرندگان فیلم نسبت به غذاهای بدمزه، حرکاتی مانند تکان دادن سر و محکم پاک کردن نوک را در برداشت. هم چرخ‌ریسک سر آبی و هم چرخ‌ریسک بزرگ پس از تماشای رفتار پرندگان هنگام خوردن غذا، تعداد کمتری از بادام‌های تلخ را خوردند.

"لیزا هامالاینن" (Liisa Hamalainen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: چرخ‌ریسک سر آبی و چرخ‌ریسک بزرگ با یکدیگر به جستجو پرداختند و رژیم غذایی یکسانی دارند؛ اما ممکن است تردید آنها در امتحان کردن غذاهای جدید، با یکدیگر متفاوت باشد. آنها می‌توانند با تماشای پرندگان دیگر، به سرعت یاد بگیرند که کدام غذا، بهترین انتخاب است. این روش می‌تواند زمان و انرژی مورد نیاز را برای امتحان کردن غذاهای متفاوت کاهش دهد و به آنها در دوری از اثرات بیماری‌زای خوردن یک غذای سمی کمک کند.

این پژوهش، در "Journal of Animal Ecology" به چاپ رسید.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا