قوانین و مقررات، جذب سرمایه گذاران را سخت کرده است

دکتر جواد براتی، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی در این خصوص به سیناپرس اظهارداشت: هم اکنون استان خراسان رضوی در حوزه های گردشگری، صنایع غذایی و قطعات خودرو دارای مزیت است.

این پژوهشگر اقتصاد گردشگری افزود: جهاد خراسان رضوی در بحث گردشگری، نقشه راهی را تدوین کرده است. از سوی دیگر پارک علم و فناوری نیز نگاهی فناورانه و نوآورانه به این موضوع دارد. اهمیت این مساله باعث شد تا جهاد دانشگاهی خراسان رضوی و پارک علم و فناوری این استان(کارفرما)، طرح نقشه راه توسعه گردشگری مبتنی بر فناوری و نوآوری را پیاده سازی کنند.

 این دکترای رشته علوم اقتصادی تصریح کرد: عمدتا بحث نوآوری بیش از فناوری در بخش های خدماتی اهمیت دارد از اینرو در بخش گردشگری برخلاف صنایع غذایی و قطعات خودرو، بحث نوآوری بیش از فناوری از اهمیت زیادتری برخوردار است.

وی یادآور شد: در این طرح دو بعد گردشگری( ابعاد مختلف مذهبی، سیاحتی، تاریخی و سلامت) و توسعه گردشگری (زیرساخت های اقامتی، حمل و نقل، آژانس های مسافرتی و شرکت های تورگردان و تاسیسات گردشگری) را از نگاه فناورانه و نوآورانه مورد بررسی قرار داده ایم. بحثی که اکنون در کشورهای مختلف بررسی شده است. نتایج و گزارش های این مباحث نیز در این طرح پایش و استخراج شدند.

براتی ادامه داد: برای اجرای این طرح ابتدا سند آمایش سرزمین، توسعه استان( آمایش سرزمین، توسعه شهرستانی، طرح جامع شهر مشهد)، اسناد ملی( سند چشم انداز و سیاست های کلی نظام و اقتصاد مقاومتی) را مورد بررسی قرار دادیم. در گام دوم، ذی نفعان حوزه گردشگری شهر مشهد (سازمان میراث فرهنگی، معاونت زیارت استانداری، سازمان مدیریت برنامه ریزی، آژانس های مسافرتی و تورگردان ها، شرکت های حمل و نقل و هتل ها) و دیگر حوزه های گردشگری را شناسایی کردیم و نقش و جایگاه هرکدام را مورد بررسی قرار دادیم. در گام بعدی، تداخلات بین برنامه ای سازمان ها را شناسایی و پایش کردیم.

وی بیان کرد: متاسفانه هم اکنون میان سازمان میراث فرهنگی با نهادهای دیگر یا سازمان استاندارد سازی با برنامه و بودجه، کارهای موازی در حوزه گردشگری انجام می گیرد؛ برخی مباحث در میان این سازمان ها کمرنگ جلوه داده شده اند یا اصلا سازمان ها به آن مباحث ورود پیدا نکرده اند.

این پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی به سیناپرس گفت: ضمن اینکه تداخلات میان سازمانی حوزه گردشگری مورد بررسی قرار گرفتند، در این طرح مشکلات زیرساختی و تاسیساتی را نیز شناسایی شدند. پس از آن با مشاوره فعالان این حوزه در شرکت های دانش بنیان، آژانس های مسافرتی، هتل ها و …. نقاط ضعف و قدرت، تهدیدها و فرصت های این حوزه را مورد بررسی قرار دادیم سپس توصیه کردیم با ارایه کدام برنامه ها، استراتژی های نوآورانه و فناورانه و همچنین اعمال کدام سیاست ها می توانیم مشکلات و چالش های این صنعت را رفع کنیم.

براتی اظهارداشت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که چگونه می توان با کمک سرمایه گذار خارجی این فناوری ها را وارد کشور کنیم یا چگونه می توانیم از دانش کشورهای دیگر( به طور مستقیم و غیر مستقیم) برای ورود این فناوری ها جهت رفع این چالش ها و معضل ها استفاده کنیم.

وی افزود: ما می توانیم در هتل ها با کمک فناوری های جدید تحولات زیادی ایجاد کنیم. مثلا می توانیم برای کلید درب اتاق هتل ها، تجهیزات داخل اتاق ها مانند دوش حمام و آیینه ها از فناوری های جدید استفاده کنیم. فناوری هایی که ضمن افزایش کیفیت، رضایت مشتری را هم زیاد می کنند.

وی در پایان گفت: هرچند هم اکنون استان خراسان رضوی قطب گردشگری محسوب می شود اما متاسفانه سرمایه گذار خارجی نداریم. قوانین و مقررات و سختی گرفتن مجوز و مداخلات سازمان ها موانع زیادی پیش روی سرمایه گذاران ایجاد کرده است. از سوی دیگر سرمایه گذاران نگاه مذهبی به این شهر دارند. مشهد را شهر مذهبی( نه گردشگری) می دانند. در این طرح سعی کرده ایم، اشاره ای نیز به این موضوع ها داشته باشیم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا