تولید میکروسکوپ اتمی با سرعت دو هزار تصویر در دو ثانیه در کشور

دکتر سید عباس شاهمرادی، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا در این زمینه اظهار کرد: میکروسکوپ نیروی اتمی (HIGH-SPEED AFM) عرضه شده در بررسی پیشرفت پروسه‌ها با تصویربرداری فوق‌العاده سریع کاربرد دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توان مثلا از کریستالی که در حال شکل گیری است و یا اثرات دارو را بر روی ویروس در طول زمان تصویربرداری کرد.

وی با بیان اینکه این دستگاه مجهز به مودهای ذخیره خودکار بوده و می‌توان دستگاه را روشن گذاشت تا از فرآیندهای مورد نظر تصویربرداری کند، اافزود: این دستگاه قادر است در عرض دو ثانیه دو هزار تصویر ثبت کند و به این ترتیب می‌توان چگونگی پیشرفت یک پروسه در مقیاس نانو را مشاهده کرد.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه دنیا به سمت میکروسکوپ‌های AFM سرعت بالا در حرکت است، یادآور شد: تاکنون محققان موفق به تولید ویدئو AFM نشده‌اند، ولی همه به سمت سرعت دادن به AFM می‌روند. قابلیت دستگاه ما به فیلمبرداری از فرآیندها نرسیده، ولی این روند می‌تواند راهی به سمت تولید ویدئو AFM باشد.

وی همچنین از ساخت نانوسکوپ برای پژوهش سراهای دانش آموزی خبر داد که از سوی وزارت آموزش و پرورش کاربردی شده است.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه سعی شده تا این دستگاه ارزان عرضه شود، خاطرنشان کرد: هدف از این اقدام آموزش اصول فناوری نانو در سطح دانش آموزی بوده است.

این محقق با اشاره به قابلیت‌های این نانوسکوپ دانش آموزی، خاطر نشان کرد: این دستگاه قادر به تصویربرداری نانویی است، از این رو این دستگاه ابزار مناسبی برای ورود نوجوانان نخبه به دنیای نانو است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا