روز جهانی خرس های قطبی

  • روز جهانی خرس های قطبی

خرس‌های قطبی، موجوداتی از دنیایی سرد و برفی هستند؛ دنیایی که بسیاری از ما حتی تحمل چند دقیقه ماندن در آن را نداریم. روز ۲۷ فوریه مصادف با ۸ اسفند روز جهانی این موجودات زیبا است.خرس‌های قطبی، نماد قطب شمال هستند و با وجود داشتن جثه تنومند و مهارت فوق‌العاده در شکار، نسل آنها در معرض خطر جدی انقراض است.

  • روز امور تربيتي و تربيت اسلامي

نوجوانان و جوانان، نقش مهم و تعيين كننده‏اي در ساختن جامعه دارند. استمرار و بقاي هر جامعه نيز مستلزم انتقال مجموعه باورها، ارزش‏ها، رفتارها، گرايش‏ها، دانش‏ها و مهارت‏ها به نسل‏هاي جديد به وسيله آموزش و پرورش است. همچنين مدرسه، علاوه بر ايفاي نقش انتقال دانش و مهارت فني، به اجتماعي كردن افراد و نيز تطبيق دادن دانش ‏آموزان با هنجارها و نگرش ‏هاي اجتماعي مطلوب و مناسب توجه خاص دارد.

بر همين اساس و از آن جا كه مدرسه، نقش مهمي در آموزش و انتقال ارزش‏ها به نسل بعدي جامعه دارد، در دوره نخست‏وزيري شهيد رجايي و در دوران تصدي شهيد باهنر در وزارت آموزش و پرورش، در 8 اسفند 1359، اقدام به تأسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كردند تا فرهنگ اسلامي را گسترش دهند و دانش‏ آموزان را به احترام و عمل به ارزش‏هاي اسلامي ترغيب نمايند و به اخلاق پسنديده شخصيتي، آراسته گردانند.

  • منع تدریجی دود كردن سيگار

مصوبه جهاني منع تدریجی دود كردن سيگار از 27 فوریه 2005 به اجرا گذارده شده است. اين ضابطه در ماه مه 2003 كه دود سيگار قاتل شماره يك انسانها اعلام شد در نشست نمایندگان 182 ملت به صورت یک میثاق جهانی به تصویب رسيد.

از این شمار، 167 نماينده به آن راي مثبت داده بودند. پارلمانهای 57 کشور تا 27 فوريه 2005 این میثاق را به تصويب رسانده بودند. در مصوبه ماه مه 2003 تصريح شده بود كه میثاق جهانی منع دودکردن سیگار 90 روز پس از تصويب پارلمانهاي دست كم 40 كشور به اجرا درآيد كه از 27 فوريه 2005 اجراي آن بايد عملي مي شد. سيگار عامل بيشتر بيماري هاي خطرناك از جمله بيماري هاي قلب و عروق و ريه، سرطان و به ويژه سرطان لوزالمعده است.

  • تولد شیخ بهایی

بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی  متولد ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در بعلبکبود. وی حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند نامدار قرن دهم و یازدهم هجری؛ که در دانش‌های فلسفه، منطق، هیئت و ریاضیات تبحر داشت. در حدود ۹۵ کتاب و رساله از او در سیاست، حدیث، ریاضی، اخلاق، نجوم، عرفان، فقه، مهندسی ، هنر و فیزیک بر جای مانده‌است. به پاس خدمات وی به علم ستاره‌شناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم می‌بوده نام وی را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.او ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان درگذشت.

  • تولد جان ارنست استاین‌بک جونیور

جان ارنست استاین‌بک جونیور متولد ۲۷ فوریه ۱۹۰۲ بود. وی که در منابع فارسی بیشتر با نام جان اشتاین‌بک شناخته می‌شود، یکی از شناخته شده‌ترین و پرخواننده‌ترین نویسندگان قرن بیستم آمریکاست. از بهترین آثارش می‌توان به خوشه‌های خشم (۱۹۳۹) اشاره کرد.او  ۲۰ دسامبر ۱۹۶۸ درگذشت.

  • درگذشت ایوان پیتروویچ پاولوف

ایوان پیتروویچ پاولوف متولد  ۱۴ سپتامبر ۱۸۴۹ در ریازان، روسیه بود. وی عصب‌شناس، فیزیولوژیست، روان‌شناس و پزشک روس است. پاولف در سال ۱۹۰۴ برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شد. شهرت وی، بیشتر، از کارهای او در زمینه بازتاب شرطی، ناشی می‌شود.او  ۲۷ فوریه ۱۹۳۶ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا