درگذشت علی اکبر دهخدا

  • درگذشت علی اکبر دهخدا

علی‌اکبر دهخدا  متولد ۱۲۵۷ تهرانبود.وی ادیب، لغت‌شناس، سیاست‌مدار و شاعر ایرانی است. او مؤلف و بنیان‌گذار لغت‌نامه دهخدا نیز بوده‌است.در حدود سال 1285 (1325 (قمری)) با همکاری جهانگیرخان شیرازی و با سرمایه قاسم خان تبریزی روزنامه صور اسرافیل را منتشر کرد.در سوئیس سه شماره از «صوراسرافیل» را منتشر کرد.

آنگاه دوباره به استانبول رفت و در سال 1327 (قمری) روزنامه ای به نام «سروش» را به زبان فارسی انتشار داد.مدتی ریاست دفتر (کابینه) وزارت معارف، ریاست تفتیش وزارت عدلیه، ریاست مدرسه علوم سیاسی و سپس ریاست مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی تهران به او محول گردید. چند روز قبل از شهریور 1320 و خلع رضاشاه، معزول شد و پس از آن بیشتر به مطالعه و تحقیق و نگارش پرداخت.

دهخدا به غیر از زبان فارسی به زبانهای عربی و فرانسه هم تسلط داشت و گاه برای تفنن شعر نیز می سرود. دهخدا جزو معدود شاعران دوره مشروطیت است که جهان بینی و جهان نگری روشنی دارد.او  ۷ اسفند ۱۳۳۴ تهران درگذشت.

  • تولد ویکتور هوگو

ویکتور ماری هوگو متولد ۲۶ فوریه ۱۸۰۲م بود . وی شاعر، داستان‌نویس و نمایشنامه‌نویس پیرو سبک رومانتیسم فرانسوی بود. او به عنوان یکی از بهترین نویسندگان فرانسوی شهرت جهانی دارد. آثار او به بسیاری از اندیشه‌های سیاسی و هنری رایج در زمان خویش اشاره کرده و بازگوکننده تاریخ معاصر فرانسه است. از برجسته‌ترین آثار او بینوایان، گوژپشت نتردام و مردی که می‌خندد است. مشهورترین کارهای هوگو در خارج از فرانسه بینوایان و گوژپست نتردام است و در فرانسه بیشتر وی را برای مجموعه اشعارش میشناسند.او ۲۲ مه ۱۸۸۵م درگذشت.

  • درگذشت تیالینگ کوپمانس

تیالینگ کوپمانس  متولد ۲۸ اوت، ۱۹۱۰ بود. وی ریاضیدان هلندی است که در سال ۱۹۷۵ به همراه لئونید کانتوروویچ موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.او  ۲۶فوریه  ۱۹۸۵ درگذشت.

  • درگذشت تئودور شولتز

تئودور شولتز  متولد۳۰ آوریل، ۱۹۰۲ بود. وی اقتصاددان آمریکایی است که در سال ۱۹۷۹ به طور مشترک با ویلیام آرتور لویس موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.او ۲۶ فوریه ۱۹۹۸درگذشت.

  • درگذشت اوتو والاخ

اوتو والاخ  متولد ۲۷ مارس ۱۸۴۷بود. وی شیمیدان آلمانی بود که در سال ۱۹۲۰ برای خدماتش در زمینهٔ شیمی آلی و صنعت در شیمی، به کمک گام‌های پیشرو اش در ترکیب‌های آلیفاتیک حلقوی موفق به دریافت جایزه نوبل شیمی شد.او۲۶ فوریه ۱۹۳۱ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا