انجام نخستین جراحی آنوریسم مغزی توسط ربات

محققان کانادایی به اولین روش رباتیک جراحی عروقی مغز دست یافته‌اند. این ربات که به طور ویژه برای انجام جراحی‌های عصبی و عروقی طراحی شده است، مجهز به تجهیزاتی مانند میکروکاتترها، سیم‌های راهنما و سایر دستگاه‌های مورد استفاده برای جراحی‌های عروقی مغز است.

"ویتور مندز پریرا" جراح مغز و اعصاب در بیمارستان تورنتوی غربی و استاد تصویربرداری پزشکی و جراحی در دانشگاه تورنتو در کانادا گفت: این تجربه اولین قدم برای انجام جراحی‌های عصبی‌عروقی مغز از راه دور است. توانایی انجام جراحی رباتیک "آنوریسم مغزی" یک قدم بزرگ در مداخله عصبی‌عروقی است.

آنوریسم مغزی(Cerebral aneurysm) یک بیرون زدگی به صورت حباب در جدار شریان‌های مغزی است. در حقیقت آنوریسم عروق مغزی ناشی از یک ضعف در جدار شریان‌های مغزی است که به تدریج به علت بالا بودن فشار در داخل عروق سبب برجستگی و ایجاد حباب می‌شود و چون جدار آنها ضعیف‌تر از جدار طبیعی شریان‌ها است، ممکن است پاره شود و سبب خونریزی مغزی شود. خونریزی می‌تواند در فضای ساب آراکنویید رخ دهد که خون همراه با CSF(مایع مغزی نخاعی) است یا در داخل خود نسج مغز ایجاد شود که به آن خونریزی داخل مغزی(اینتراسربرال هماتوما) می‌گویند.

جراحان در مجموع شش جراحی "آنوریسم مغزی" موفق را با کمک ربات انجام دادند که حتی شامل استقرار دستگاه‌های مختلفی از قبیل استنت‌های انتقال دهنده جریان نیز بود.

"مندز پریرا" گفت: انتظار این است که سیستم‌های رباتیک در آینده بتوانند از راه دور کنترل شوند. به عنوان مثال من می‌توانم در بیمارستان خودم باشم و جراحی را روی صدها یا حتی هزاران کیلومتر دورتر از بیمار انجام دهم.

وی افزود: توانایی ارائه مراقبت سریع از طریق ربات و از راه دور برای اقدامات حساس به زمان مانند سکته مغزی می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبود بیماران داشته باشد و به ما امکان می‌دهد بدون توجه به جغرافیا، مراقبت‌های ویژه را برای بیماران در همه جا انجام دهیم.

وی ادامه داد: تجربه ما و توسعه این فناوری به توسعه فرآیندهای لازم برای اجرای برنامه‌های موفق رباتیک کمک خواهد کرد که در نهایت به ایجاد شبکه‌های مراقبت از راه دور در آینده منجر خواهد شد.

امروزه ربات‌ها در ظرفیت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر زمینه‌ای را که در آن حضور دارند، بسیار بهبود می‌بخشند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا