شایعات را دور بیندازیم

بنابر اخبار منتشر شده مرکز شروع طغیان این ویروس در اثر حضور یا کار در بازار عمده فروش ماهی و غذاهای دریایی در ووهان چین بوده است.علایم اولیه این بیماری تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش، اسهال بوده و در موارد شدیدتر با علایمی همچون عفونت ریه، سندرم تنفسی حاد شدید، نارسایی کلیه همراه است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سالمندان، افراد دارای بیماری زمینه ای مثل دیابت، بیماری های قلبی، خانم های باردار و کودکان بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

آیا انتقال فرد به فرد امکان پذیر است؟

بررسی ها حاکی از آن است که راه های احتمالی انتقال می تواند شامل انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با انسان مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده باشد.

از آنجاکه بنا به گفته پزشکان و متخصصان بهترین راه مقابله با این ویروس پیشگیری است. از این رو، همواره توصیه می شود به طور مداوم و در هر زمان ممکن اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون کنید. از دست دادن و روبوسی کردن با افراد دارای علایم تنفسی (سرفه، عطسه و…) خودداری کنید.

 دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال و قسمت بالایی آستین بپوشانید. فاصله حداقل یک و نیم متری را از افراد بیمار رعایت کنید. از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید. از رها کردن دستمال کاغذی های مصرف شده در محیط خودداری کنید. از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام و تماس با حیوانات اهلی و وحشی جدا خودداری کنید.

آیا برای پیشگیری باید از ماسک استفاده کنیم؟

 استفاده از ماسک به تنهایی باعث محافظت نمی شود. همانطور که اشاره شد باید حتما بهداشت دست و بهداشت تنفسی را رعایت کنید.

بنابراین، صرفا زمانی که علایم تنفسی (سرفه یا عطسه) دارید یا هنگامی که از فرد مبتلا به این بیماری مراقبت می کنید و یا خودتان به این بیماری مبتلا هستید، از ماسک استفاده کنید.

فرد مشکوک به بیماری کیست؟

فردی است که به دلیل تب، سرفه و تنگی نفس نیازمند بستری در بیمارستان بوده و عامل بیماری زای دیگری برای توجیه علایم بیماری وی وجود ندارد.

ضمن اینکه حداقل یکی از موارد سابقه سفر به کشور چین، در عرض 14 روز قبل از شروع علایم بیماری، تماس نزدیک با مورد قطعی و علامت دار بیماری و مراقبت مستقیم از بیمار مبتلا به عفونت ناشی از کورونا ویروس را داشته باشد.

تماس نزدیک به معنای تماس بیمارستانی با بیمار، همکار بودن یا همکلاس بودن با فرد مبتلا به کرونا ویروس یا هر تماس شغلی با بیمار مبتلا در فضای بسته مشترک و یا همسفر بودن با فرد مبتلا به کرونا ویروس در یک وسیله نقلیه مشترک است.

علیرغم شایعاتی که در این مدت در رسانه، فضای مجازی و افکار عمومی پخش شده است، هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند.

البته اطلاعات فعلی نشان می دهند که قطعا این ویروس برروی سطوح زنده می مانند، اما زمان دقیق آن مشخص نبوده و به متغیرهایی وابسته است.

نکته جالب توجه این است مواد شست و شودهنده مثل وایتکس می تواند ویروس را از روی سطوح از بین ببرد.

آیا آنتی بیوتیک برای درمان بیماری موثر است؟

متاسفانه علیرغم باورهای غلط موجود، آنتی بیوتیک ها برروی ویروس ها تاثیری ندارند. چراکه، کرونا یک ویروس است و بنابراین آنتی بیوتیک روی آن اثری ندارد.

ضمن اینکه، تاکنون واکسن یا داروی ضد ویروس برای درمان این دسته از ویروس ها یافت نشده است. بنابراین، اگر می خواهید از خودتان در برابر بیماری محافظت کنید، باید به اصول بهداشت تنفسی و بهداشت دست و عدم تماس نزدیک با فرد بیمار پایبند باشید.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا