خودروهای برقی نیاز به تعویض کدام قطعات دارند؟

در وبسایتی که مخصوص فروش تسلای دست دوم است، آخرین خودرویی که فروخته شده، بیشترین پیمایش را برای خودروهای تسلا به ثبت رسانده که یک خودروی مدل X 2016 اجاره ای است و کیلومترشمار آن از 400 هزار مایل عبور کرده است.

شرکتی که صاحب این خودرو است، تسلوپ، Tesloop ، تمامی سابقه تعمیرات و نگهداری این خودرو را حفظ کرده و بر اساس این سابقه می توان گفت یک خودروی کراس اور برقی در طی پیمایش 400 هزار مایل به تعویض چه قطعاتی نیاز دارد.

تسلوپ، تعدادی خودروی برقی برای جابه جایی مسافر در یک محدوده مشخص را در شبکه خود مورد استفاده قرار داده است. به بیان دقیق تر مردمی که بین شهرهای لس آنجلس، سان دیگو، پام اسپرینگ و لاس وگاس تردد دارند می توانند از خودروهای اجاره ای تسلوپ استفاده کنند. برای همین است که می توان گفت این کمپانی بیشترین پیمایش خودروهای تسلا را به ثبت رسانده است.

این کمپانی به ثبت دقیق خدمات تعمیر و نگهداری هم معروف است. تجزیه و تحلیل این خدمات به معنی انتقاد از کمپانی تسلا نیست و معنی ضمنی این خبر هم این نیست که خودروهای تسلا قابل اعتماد نیستند.
بر اساس فهرست تعمیرات، هزینه تعمیرات در این سه سال 29 هزار دلار بوده و به طور طبیعی در بخش های برقی، باتری از همه بیشتر، بعد تریم داخلی و صندلی ها، در رده بعدی قوای محرکه و سرآخر هم تعمیرات مربوط به ترمزها است.
در 72 هزار مایل و 115 هزار مایل کمپرسور سیستم گرمایشی سرمایشی باید تعویض شود. دلیل اصلی آن هم این است که این تسلای مدل X بیشترین مسافتی که طی کرده در بیابان بوده است. نکته بعدی این که کمپرسور کولر این خودروها از باتری های ولتاژ بالا تغذیه شده نه از تسمه ای که به موتور احتراق داخلی در خودروهای بنزینی وصل است. یک نگاه به نظرات مردم در فضای اینترنتی هم نشان می دهدکه بیشترین شکایت دارندگان خودروهای برقی کمپرسورهای AC است.
در 144 هزار مایل سویچ در روی ستون B تسلای X دچار نقص می شود. خود تسلا هم نقطه ضعف این سویچ را می داند و در مدل های بعدی رفع کرده است.
مورد شایع بعدی که در این خودرو هم مشاهده شده، نقص در دکمه های لمسی صفحه نمایش داشبورد است. که البته در 374 هزار مایل خود را نشان داده است. اما هزینه آن 2400 دلار بوده است.
در حدود 375 هزار مایل چراغ ایربگ این خودرو روشن شده است. این هم در اثر کار زیاد و به خاطر سیمکشی داخل کابین خودرو است.
در طول این 400 هزار مایل باتری 12 ولتی، سه بار نیاز به تعویض پیدا می کند.
دکمه های روی فرمان هم بعد از 250 هزار مایل ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. در مورد این خودروی مدل X در تعمیرات شاهد تعویض آن هستیم.
در این خودرو بعد از سپری شدن پیمایش 317 هزار مایل، باتری ولتاژ بالا دیگر به خوبی شارژ نمی شد که صاحب شرکت تصمیم به تعویض آن گرفته است. به طور طبیعی وقتی مشاهده می کنید که با هر بار شارژ بیشتر از 56 مایل نمی توانید طی کنید، خودتان هم نگران می شوید که نکند در راه بمانید. نکته نگران کننده آن این است که روز داشبورد می بینید که هنوز باتری دارید و می توانید چند مایل دیگری طی کنید که باتری می میرد و شما را جا می گذارد.
تسلا در مدل های بالاتر و سالهای جدید این نقص را هم تا حدودی برطرف کرده است. اما به هر حال عمر این باتری های ولتاژ بالا هم یک حدی دارد و از یک جایی به طور کامل شارژ نمی شود و به طور کامل پیمایش روزهای اول را نخواهد داشت. به طور طبیعی هم تسلا در گارانتی خود اعلام کرده است که این باتری های ولتاژ بالا تا 8 سال یا 150 هزار مایل دوام می آورند و بعد از آن باید تعویض شوند. بعد از آن دیگر این باتری ها زیر 70 درصد می روند.
نکته جالب تعمیرات این تسلای x این است که لنت ترمز و روتورهای مخصوص آن در 166 هزار مایل نیاز به تعویض پیدا کرده اند که البته بخشی از دلایل آن مسیرهای طی شده و ترافیک کم مسیر بوده است.

شاید یکی از دلایل دیگر آن هم این است که ترمز این خودروها مجهز به سیستمی است که هنگام ترمز، انرژی کینتیک آن برای شارژ دوباره باتری خودرو به کار می رود.
این حرف درست است که نمی توان موارد اجرا شده در مورد یک خودرو را به تمام محصولات تعمیم داد. از لحاظ آماری هم بهتر است که جامعه آماری بزرگ باشد.

اما نگاه به فهرست تعمیرات انجام شده برای این خودرو تا حدودی کارگشا و راهنمایی دهنده است که صاحبان خودروها در بلند مدت باید مراقب کدام بخش های خودروی خود باشند. برای جزئیات دقیق تر به جداول منبع خبر مراجعه کنید.

منبع: سایپانیوز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا