جا به جایی 2.5 سانتی متری اورست بعد از زلزله نپال

 

به نوشته روزنامه چاینا دیلی که گزارش سازمان ملی مطالعات چین را در مقاله خود بازتاب می داد بلند ترین قله جهان در اثر این زلزله مهیب به اندازه 3 سانتی متر به سمت جنوب غربی جا به جا شده است. پیش از این هیمالیا سالانه چیزی در حدود 4 سانتی متر جا به جا می شد که با روی دادن زلزله اخیر این روند اندکی مختل شد . گفتنی است این رشته کوه ها سالانه به میزان 0.3 سانتی متر بلند تر می شوند که این مسئله به علت برخورد آرام صفحه تکتونیکی هند با صفحه اوراسیا بوجود می آید و باعث بالاتر رفتن ارتفاع این رشته کوه ها می شود. اما جا به جایی رشته کوه های هیمالیا در اثر وقوع زلزله اخیر با جا به جایی منطقه کاتماندو (پایتخت نپال) غیر قابل مقایسه است.

بیشترین تغییر مکان های صفحات تکتونیکی در منطقه  

مطابق داده های بدست آمده از ماهواره   Sentinel-1A  اروپا , در نزدیکی منطقه کاتماندو زمین لرزه باعث بالا رفتن زمین به اندازه 1 متر شده است, گفتنی است در اثر امواج این  زلزله ویرانگر 14000 کیلومتر مربع از مناطق شهری و روستایی تخریب و همچنین 8000 نفر از ساکنان این منطقه در دم جان سپردند. مناطقی که در بالای سطح لغزش گسل قرار داشتند به یک باره بعد از وقوع زلزله به اندازه چندین سانتی متر بالا آمدند دقیقا مشابه آنچه که در منطقه کاتماندو و حوالی پایتخت روی داد , اما در مناطق پایین دست افراد شاهد افت ناگهانی زمین و جا به جایی های قابل توجه در محل زندگی خود بودند.

اورست در لبه ناحیه ای قرار دارد که در معرض افت ناگهانی قرار داشت و طبق داده های بدست آمده از ماهواره ,Sentinel-1A 2.5 سانتی متر از ارتفاع این رشته کوه در حین وقوع زلزله کاست شد اما به گفته آژانس های تحقیقاتی چینی هیچ گونه تغییر ارتفاعی در اورست روی نداده است.

گفتنی است بسیاری از نواحی شمالی کاتماندو در وسعتی به اندازه 100 کیلومتر مربع نشست های قابل توجهی را تجربه کرده اند و کوه های کوتاه تر از اورست همگی به اندازه 0.5 متر جا به جا شده اند.

منطقه فعال

 بعد زلزله اصلی پس لرزه ای به بزرگای 7.3 ریشتر باعث بوجود آمدن پدیده زمین لغزش و کشته شدن هزاران نفر دیگر در این منطقه شد. به گفته سازمان نقشه برداری چین وقوع این پس لرزه باعث جا به جایی اورست نشد و همچنین مطابق گزارش های رسیده از سازمان USGS آمریکا تا کنون تعداد بسیار زیادی پس لرزه های کوچک و بزرگ در این منطقه روی داده است.

زمین لرزه های به وقوع پیوسته در نپال زمین لرزه های عجیبی نیستند و این زمین لرزه ها به علت حرکت صفحه هند به سمت صفحه اوراسیا و برخورد این دو با هم بوجود می آید. صفحه هند در محل برخورد با صفحه اوراسیا با شیبی بسیار کم به زیر این صفحه حرکت نموده که برخورد صفحات  آلاسکا و ژاپن در زیر دریا نمونه ای از این برخورد است. تجربیات بدست آمده از سایر نواحی برخورد همانند ژاپن و آلاسکا و مدارک زمین شناسی موجود در این منطقه نشان می دهد که گسل های منطقه هیمالیا قدرت لرزه خیزی بیشتر از 7.8 ریشتر را نیز دارند. گفتنی است وقوع هر گونه زلزله ای در این منطقه و اینکه آیا زلزله اخیر احتمال روی دادن زلزله های بیشتر را بالا برده یا نه امری غیر قابل پیش بینی است. 

جا به جایی های ایجاد شده ناشی از حرکت این گسل , گسل های مجاور را نیز تحت تاثیر قرار داده است و تعدادی از آن ها را به شکست و در نتیجه بوجود آمدن زلزله نزدیک تر کرده است.

به گفته محققان منطقه کاتماندو در حال پایین رفتن و حرکت به سمت آسیای مرکزی است و در مقابل رشته کوه های هیمالیا در حال افزایش ارتفاع  و حرکت در جهت مقابل هستند.

گفتنی است که تغییرات در پوسته زمین الاستیک هستند اما وقوع زلزله های بزرگ باعث برهم خوردن نظم تغییرات و خارج شدن آن ها از حالت الاستیک می شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا