کالایی برای انتقال فراورده‌های نفتی و آب ساخته شد

طرح «سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا» رتبه سوم طرح‌های توسعه در گروه تخصصی برق و کامپیوتر سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی را کسب کرد. این طرح توسط محمد فرزی در پژوهشکده برق جهاددانشگاهی به انجام رسیده است.

محمد فرزی مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی از پژوهشکده برق جهاددانشگاهی و برگزیده سی و سومین جشنواره بین المللی خوارزمی در گفتگو با مهر گفت: در صنایع، کنترل دور الکترو موتورها بسیار ضروری است؛ راهکارهای متنوعی از قدیم برای این امر به کار گرفته می‌شد که هر یک دارای مشکلات جدی بودند.

وی با بیان اینکه امروزه برای تحقق این مهم با توجه به پیشرفت‌های علم الکترونیک، قدرت در ساخت نیمه‌هادی پیشرفته و … کنترل دیجیتال، از سیستم‌های کنترل دور الکتروموتور استفاده می‌شود، بیان کرد: در این راستا طرحی که به جشنواره خوارزمی ارائه کردیم سیستم کنترل دور الکتروموتورهای ولتاژ متوسط توان بالا بود که موفق به کسب رتبه شد.

برگزیده جشنواره خوارزمی افزود: بومی‌سازی و ایجاد فناوری لازم برای کنترل دور الکتروموتورهای پرقدرت صنعتی به عنوان یکی از ۱۰ کالای استراتژیک صنایع کشور از جمله معدن، نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و حمل و نقل دریایی و ریلی به شمار می‌رفت از این رو در صدد برآمدیم این محصول استراتژیک را با فناوری بومی به تولید برسانیم.

فرزی با اشاره به ضرورت ساخت سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا خاطر نشان کرد: این سیستم‌ها دارای پیچیدگی و فناوری بالایی هستند و در فهرست موارد تحریمی نیز قرار دارند به همین دلیل در صدد برآمدیم آن را به تولید برسانیم.

این محقق با بیان اینکه این سیستم تاکنون در صنعت نفت مورد استفاده قرار گرفته گفت: با اجرای موفق این طرح، علاوه بر رفع نیاز صنایع مختلف، تعمیر و نگهداری سیستم‌های نصب شده نیز تسهیل شده است.

مدیر گروه پژوهشی منابع تغذیه صنعتی از پژوهشکده برق جهاددانشگاهی با اشاره به کاربردهای سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا گفت: از این سیستم‌ها برای انتقال فراورده‌های نفتی، انتقال آب و هر جا که سیستم الکتروموتوری برای انتقال نیاز باشد استفاده می‌شود.

به گفته وی، تاکنون دو شرکت خارجی این سیستم را تولید می‌کردند و در اختیار کشورما قرار می‌دادند اما اکنون با توجه به شرایط تحریمی نیاز بود که آن را به تولید برسانیم؛ این سیستم برای اولین بار تولید شده است. در حال حاضر، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران که مسئول جابجایی نفت خام و فراورده‌های خام است از این سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا استفاده کرده است.

برگزیده جشنواره خوارزمی با اشاره به موارد کاربردی سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا گفت: صنایع حمل و نقل دریایی، ریلی، صنایع معدنی، صنایع برق و نیروگاهی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به مزیت‌ها و ویژگی‌های ساخت این موتور گفت: کاهش چشمگیر مصرف انرژی و آلاینده‌های زیست محیطی، قطع وابستگی، صرفه‌جویی ارزی و کاهش هزینه تمام شده در رفع یکی از نیازهای استراتژیک صنعت کشور، ایجاد اشتغال برای نیروهای متخصص، دستیابی به فناوری طراحی تجهیزات الکترونیکی در سطح ولتاژهای متوسط (۶۰۰۰ ولت) و قدرت بالا (بیش از یک مگاوات)، امکان صادرات محصول طرح به کشورهای همسایه و بازارهای فرامنطقه‌ای از ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود.

فرزی با بیان اینکه تولید این سیستم اشتغال ۷ هزار و صد نفر نیروی متخصص را در پی خواهد داشت، ادامه داد: تولید سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا صرفه جویی ارزی بیش از ۲ میلیون یورویی و بیش از ۴۴ میلیارد ریالی خواهد داشت.

وی افزود: با استفاده از سیستم کنترل دور الکترو موتورهای توان بالا، میانگین ۴۰۰ کیلووات و یا ۳۸۰ هزار کیلووات ساعت در ماه صرفه جویی انرژی خواهد داشت؛ در نتیجه نصب تنها یک عدد سیستم درایو بر روی یکی از موتورهای ۱۵۰۰ کیلوواتی وزارت نفت می‌تواند صرفه جویی زیادی داشته باشد.

به گفته برگزیده جشنواره خوارزمی، در حال حاضر بیش از ۹۴۰ توربین گازی فرسوده در کشور نیاز به جایگزینی دارند که بهترین جایگزین، استفاده از موتور و سیستم کنترل دور موتور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا