اتحاد اقوام ایرانی، عامل امنیت پایدار کشور

همواره اتحاد و انسجام اقوام و نژادهای مختلف ایرانی طی اعصار گذشته( به ویژه چند دهه اخیر) نقش سازنده و مهمی در  پایداری و امنیت کشور و همچنین هویت ملی این سرزمین ایفا کرده است.

دکتر علی قنبری، عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان درباره اهمیت این موضوع به سیناپرس گفت: تقریبا هفتاد درصد کشورهای دنیا چند قومیتی هستند. کشور ایران نیز جزو این کشورها محسوب می شود. قوم هایی که در طول هزاران سال در این سرزمین کنار یکدیگر بوده اند.

این جامعه شناس اظهارداشت: ایران هرچند دارای تنوع قومی زیادی است اما خوشبختانه در گذر زمان، هیچگاه تضاد، جنگ یا نزاع قومی میان مردم این سرزمین وجود نداشته است.

این پژوهشگر علوم اجتماعی افزود: برخلاف تاریخ ایران، در میان اغلب کشورهای اروپایی طی 200 سال اخیر جنگ ها و نزاع های قومی فراوانی ایجاد شده است. علت تشکیل کشورهای تازه تاسیس نیز ناشی از نزاع و تضادهای قومی این کشورهاست.

وی خاطرنشان کرد: هشت سال جنگ تحمیلی، یکی از شاخص ترین وقایعی محسوب می شود که اتحاد و وحدت اقوام مختلف ایران را نشان داده است. نه تنها در جنگ ایران و عراق بلکه در تمام دوران تاریخ، مردمان اقوام ایرانی در کنار یکدیگر بوده اند و با مهاجمان پیکار کرده اند.

به گفته وی، همچنین وقوع رویدادهای طبیعی مانند زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان نیز اتحاد و همدلی اقوام مختلف ایرانی را نشان داده است؛ این امر نشان می دهد که اتحاد و وحدت اقوام ایرانی در تار و پود و اعماق وجود یکایک مردم این سرزمین ریشه دوانیده است.

قنبری ادامه داد: عمق اتحاد و وحدت اقوام مختلف، ایران را به نوعی بیمه کرده است. البته نمی توان از برخی اتفاق هایی که درون جامعه رخ می دهد، غافل ماند. به عنوان مثال باید شاخص های توسعه یافتگی مناطق قومی را بسیار جدی بگیریم.

وی تصریح کرد: اقوام ایرانی به مانند فرزندان کهنسال این سرزمین هستند که طی اتفاق های متعدد تاریخی به این درک و بلوغ رسیده اند که هرکدام از آنها بدون دیگری نمی تواند به هویت و زیست تاریخی خودش استمرار دهد. به عبارتی اقوام ایرانی دریافته اند که هویت شان در کنار هم بودن معنا پیدا می کند و تداوم می یابد. در غیر این صورت اگر بخواهند از کل جدا شوند، در دنیای سیاستی امروز، قطعا لقمه چرب و نرمی برای تمدن های دیگر خواهند بود که به دنبال جدایی میان فرهنگ های مختلف جامعه ایرانی اند.

این عضو هیات علمی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان به نقش دولت و مجلس در تقویت هویت ملی و قومی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: هویت قومی باید هم پای هویت ملی تقویت شود زیرا اقوام مختلف ایران مرزهای مشترکی با بیگانگان دارند از اینرو دولت و مجلس با ایجاد حس عدالت اجتماعی و اقتصادی و هویت سیاسی، می توانند نقش بسیار مهم و سازنده ای در تقویت هویت قومی داشته باشند. اکنون اهمیت این مساله باعث شده است تا رئیس جمهور بر اجرای حقوق شهروندی (توزیع عادلانه هویت سیاسی، امکانات، فرصت های ملی و شاخص های عدالت اجتماعی) تاکید فراوان کند؛ این حقوق می تواند در تحکیم هویت ملی و قومی نقش بسیار زیادی داشته باشد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا