انسان‌های اولیه به کمک میکروب‌ها مهاجرت می‌کردند

باکتری‌های موجود در میکروبیوم روده انسان در سراسر جهان دارای تنوع گسترده‌ای است و این باکتری‌های مفید داخل بدن انسان در طول تاریخ به انسان برای بقا کمک کرده‌ است.

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد، اگرچه پاهای ما برای پیاده‌روی ساخته‌شده‌اند و از طریق آن‌ها راه‌رفته و انسان‌های باستانی نیز به‌وسیله پاهای خود مهاجرت می‌کردند، اما این باکتری‌های روده ماست که انسان‌های اولیه را قادر ساخت تا در سراسر جهان گسترش یابند.

تحقیقات انجام‌شده توسط تیمی از دانشمندان در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی در ایالات‌متحده نشان می‌دهد که میکروبیوم می‌تواند عامل مهمی باشد که به ما امکان سازگاری و بقا در مکان‌های جدید را می‌دهد.

انسان‌های اولیه با استفاده از باکتری‌های موجود در بدن خود قادر به هضم، مصرف و تخمیر برخی از گوشت‌ها، غده‌های گیاهی و ریشه‌ها در مناطق جدید شده و به‌این‌ترتیب توانستند ویتامین موردنیاز بدن خود را تأمین کنند. در حقیقت این موضوع کلید موفقیت تمامی مهاجرت‌های باستانی انسان در طول تاریخ به شمار می‌رود.

البته باید اذعان داشت که فرضیه‌های مطرح‌شده توسط این مطالعه هنوز هم باید توسط متخصصین دیرینه شناسان، بوم شناسان و محققان پزشکی مورد آزمایش قرار بگیرد، اما دکتر راب دون (Rob Dunn)، پژوهشگر زیست‌شناس و سرپرست این تیم تحقیقاتی امیدوار است که این امر طی تحقیقات آینده به‌طور کامل اثبات شود.

وی در این رابطه می‌گوید: امیدواریم که این یافته‌ها برخی فرضیات و سؤال‌های پیشین علم را تغییر داده و محققان به‌طورجدی تری به بررسی اهمیت ساختار میکروبیوم بدن انسان بپردازند.

همچنین امیدوارم در دهه آینده تمرکز مطالعات باستان‌شناسی بیشتر روی ساختار میکروبیوم انسان‌های باستانی باشد نه ابزارهای سنگی ساخته‌شده توسط آن‌ها!

این تیم با استفاده از اطلاعات به‌دست‌آمده از مطالعات پیشین در مورد باکتری‌های روده موجود در انسان و سایر نخستینیان، دریافتند که بر اساس موقعیت، رژیم غذایی و شیوه زندگی این موجودات، در عملکرد و ترکیب میکروبیوم آن‌ها نیز تفاوت‌های قابل‌توجهی وجود دارد.

اعضای این تیم تحقیقاتی اعتقاددارند که وقتی اجداد ما وارد مکان‌های جدید شده و با غذاهای جدیدی روبرو شدند، توانایی باکتری‌های روده آن‌ها برای سازگاری به آن‌ها امکان سم‌زدایی و هضم این مواد غذایی را داده است.

بر این اساس، اجداد ما با استفاده از باکتری‌های موجود در بدن خود برای شروع فرایند تخمیر، فرآوری مواد غذایی را آموخته‌اند. به طوری که روش‌های مشابه امروزه هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ برای نمونه باکتری‌های موجود در پوست انسان در تولید برخی از پنیرهای نرم و پخت نان‌های مختلفی نقش دارند.

انسان‌های اولیه با استفاده از باکتری‌های موجود در بدن خود قادر به هضم، مصرف و تخمیر برخی از گوشت‌ها، غده‌های گیاهی و ریشه‌ها در مناطق جدید شده و به‌این‌ترتیب توانستند ویتامین موردنیاز بدن خود را تأمین کنند. در حقیقت این موضوع کلید موفقیت تمامی مهاجرت‌های باستانی انسان در طول تاریخ به شمار می‌رود.

این فرضیه مبنی بر اینکه میکروب‌ها به اجداد ما در سازگاری با محیط‌ های جدید کمک کرده‌اند، اگرچه دشوار اما اثبات پذیر است. میکروب‌های روده ما بی‌نظیرترین و اصلاح‌پذیرترین قسمت بدن ما هستند و به‌سرعت در برابر غذاها و محیط‌ های جدید واکنش نشان می‌دهند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا