سیاره هایی که می توانند میزبان زندگی باشند

 یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سیارات غول‌پیکری وجود دارند که تا حد زیادی در اطراف یک ستاره به این طرف و آن طرف می‌روند؛ اما با این وجود، ممکن است نتوانند مانع از به‌وجود آمدن یک مدار پایدار برای سیارات همسایه خود و حضور زندگی روی این سیارات که به‌اندازه زمین ایست، شوند.

 
دانشمندان ستاره کوتوله زرد خورشیدمانندی موسوم به HR 5183 را بررسی کردند که در فاصله ۱۰۳ سال نوری و در صورت فلکی سنبله قرار دارد. در ماه گذشته، آنها متوجه شدند که این ستاره، یک سیاره غول‌پیکر با نام HR 5183b دارد که جرم ان بیش از ۳٫۲ برابر مشتری است و در مداری بسیار بیضی‌گون و خارج از مرکز به دور آن گردش می‌کند.
 
پژوهش‌های پیشین نشان می‌دهند که تأثیر گرانشی یک سیاره می‌تواند سبب کشیده شدن ناگهانی همسایگان آن به مدارات خارج از مرکز و نابودی آنها گردد.
محققان برای اینکه ببینند آیا زندگی در سیارات غول‌پیکر خارج از مرکز نیز می‌تواند وجود داشته باشد یا نه، اثرات گرانشی HR 5183b را  روی یک سیاره سنگی در کمربند حیات HR 5183 شبیه‌سازی کردند؛ یعنی ناحیه‌ای که به‌اندازهٔ کافی گرم هستند تا آب مایع روی سطح‌شان وجود داشته باشد.

آنها دریافتند که اگرچه سیاره غول‌پیکر خارج از مرکز می‌تواند تا حد زیادی مخرب و سرکش باشد، اما گستره باریکی از مناطق در کمربند حیات ستاره وجود دارند که در آن نواحی سیاره‌هایی در حد و اندازهٔ زمین می‌توانند در مدارات بلندمدت سکونت داشته باشند.

استفن کین (یکی از نویسندگان این مقاله) می‌گوید: حتی در حضور چنین سیاره سرکشی همچون HR 5183b نیز باز هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم سیاراتی سنگی در کمربند حیات و در مداراتی پایدار وجود داشته باشند.

وی می‌افزاید: این یافته‌ها را می‌توانیم در مورد دیگر سامانه‌های سیاره‌ای با سیاره‌های غول‌پیکر خارج از مرکز دیگر نیز به‌کار بگیریم و بدین‌ترتیب گستره‌ای از نواحی قابل زندگی برای سیارات دور دست خواهیم داشت.
 
منبع: ایتنا
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا