روز مهندس

  • روز مهندس

روز مهندسی در تقویم رسمی ایران روز پنجم اسفندماه است. این روز به یاد دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیرالدین طوسی به ثبت رسید. هر سال همزمان با این روز همایش‌ها و مراسم مختلفی برگزار می‌شود.مهندس کسی می‌باشد که تلاش می‌کند، یک ساختار عملیاتی و عملی از مفهومی را ایجاد کند و در یکی از رشته‌های مهندسی آموزش دیده باشد یا به‌طور حرفه‌ای در آن رشته مشغول به کار باشد. مهندسان از فناوری، ریاضیات، و دانش برای حل مسائل کاربردی استفاده می‌کنند.

  • تولد ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی

ابو جعفر محمد بن محمد بن حسن توسی مشهور به خواجه نصیرالدین متولد شنبه ۵ اسفند ۵۷۹ در توس بود. وی شاعر، همه‌چیزدان،فیلسوف، متکلم، فقیه، ستاره‌شناس، اندیشمند، ریاضیدان، منجم، پزشک و معمار ایرانی سده هفتم است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصیرالدین»، «محقق طوسی»، «استاد البشر» و «خواجه» شهرت دارد.او  ۱۱ تیر ۶۵۳ در بغداددرگذشت.

  • تولد استیون پال جابز

استیون پال جابز متولد ۲۴ فوریهٔ ۱۹۵۵ در سان‌فرانسیسکو بود.وی  کارآفرین، مخترع، بنیان‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود. در سال ۱۹۷۶، جابز ۲۱ ساله به‌همراه دوستش استیو وزنیاک ۲۶ساله، شرکت اپل را تأسیس کردند. اولین رایانهٔ شخصی‌ای که شرکت اپل به بازار معرفی کرد، اپل I نام داشت. یک سال پس از آن در سال ۱۹۷۷ اپل II نیز راهی بازار شد. در سال ۱۹۸۵ طی یک اختلاف مدیریتی، جابز اپل را ترک و در همان سال شرکت نکست را تأسیس کرد.او ۵ اکتبر ۲۰۱۱ در پالو آلتو درگذشت.

  • تولد برایان پل اشمیت

برایان پل اشمیت متولد ۲۴ فوریه ۱۹۶۷است. استاد برجسته، همکار شورای پژوهش استرالیا و اخترفیزیکدان دانشگاه ملّی استرالیا، رصدخانه مونت استروملو و دانشکده تحقیقات ستاره‌شناسی و فیزیک نجومی می‌باشد. او به دلیل ارائه شواهدی از شتاب در انبساط جهان همراه آدم ریس و سال پرلموتر برنده جایزه شاو در سال ۲۰۰۶ و جایزه نوبل فیزیک در سال ۲۰۱۱ شد.

  • درگذشت کلود اِلوود شانون

کلود اِلوود شانون متولد ۳۰ آوریل ۱۹۱۶ بود.وی ریاضی‌دان، مهندس الکترونیک و رمزنگار معروف آمریکایی است که به عنوان پدر نظریه اطلاعات شناخته می‌شود. معروفیت شانون بدان جهت است که با مقاله‌ای که در سال ۱۹۴۸ منتشر کرد، نظریه اطلاعات را بنیان نهاد. اما همچنین معروف است که شانون در سال ۱۹۳۷، هنگامی که در سن ۲۱ سالگی به عنوان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه ام‌آی‌تی مشغول به تحصیل بوده‌است،

نظریه رایانه‌های دیجیتال و مدارهای دیجیتال را پایه‌گذاری کرده‌است. وی بوسیله پایان‌نامه خود نشان داد که با پیاده‌سازی الکتریکی منطق دو دویی (جبر بولی)، می‌توان هرگونه مسئله منطقی و روابط عددی را حل کرد. چنین ادعا شده‌است که پایان‌نامه مذکور، مهمترین پایان‌نامه کارشناسی ارشد در طول تاریخ بوده‌است.

در زمان جنگ جهانی دوم، شانون به پژوهش در زمینه رمزکاوی اشتغال داشته و بعد از جنگ به کار روی رمزشکنی روی آورده است.وی ۲۴ فوریه ۲۰۰۱ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا