افزایش قیمت خودرو به دلیل کاهش ارزش پول ملی

امیرحسین کاکایی با اشاره به علل افزایش قیمت خودرو گفت: الان که با هم صحبت می‌کنیم به دلایل متعدد بازار خودرو تبدیل شده به یک بازار سرمایه و دیگر بازار مصرف نیست.

وی ادامه داد: مصرف یک گوشه‌ای از آن است و صنعت ما فعلا با تولیدی تقریبا معادل نصف آن تقاضایی که وجود دارد، عملا بازیگر اصلی نیست و بازیگر اصلی آن سرمایه‌گذاران و سرمایه‌داران هستند و لذا نوساناتی که شما می‌بینید، درست مشابه آن نوساناتی است که شما مثلا در بورس می‌ بینید.

کاکایی ادامه داد:در بورس هم مثلا در بعضی از روزها یک‌ دفعه یک هیجانی می‌بینید که یک جا مثلا ۱۰ هزار واحد بالا می‌رود و یک جای دیگر مثلا ۲ هزار واحد پایین می‌ آید. بحث‌هایی مثل بورس‌ بازی باعث این اتفاقات می‌ شود، یعنی بعضی‌ ها در یک جاهایی با اطلاعات غلط یا درست هیجان ایجاد می‌ کنند و به هر حال با روش‌ های مختلف دیگر، یا مثلا یک ناامیدی حاکم می‌ شود. یعنی خیلی چیزهایش بر اساس احساسات و مدیریت انتظارات است. الان در بحث خودرو هم همین‌طور شده است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو هر روز یک خبری می‌آید، یک‌دفعه قیمت بالا می‌رود، یک خبر برعکس می‌آید، یک‌دفعه قیمت پایین می‌رود؛ اما در مجموع شاهد این هستیم که قیمت بالا می‌رود.

کاکایی ادامه داد: مجموعه این تغییرات را مثلا در یک ماه گذشته نگاه می‌کنیم می‌بینیم که قیمت‌ها  بالا رفته است.  شما کل بازار سرمایه را نگاه کنید. در عرض دو سه ماه گذشته شاهد رونق خوبی در بازارها بوده‌ایم. البته معنی‌اش این نیست که لزوماً رونق اقتصادی است، بلکه من این را تعبیر می‌کنم به کاهش ارزش ریال. چون وقتی که هم‌زمان همه اینها با هم بالا می‌رود از جمله قیمت شیر، لبنیات، گوشت و مرغ ما تا خودرو و مسکن و هر چه که به ذهن شما می‌رسد، دیگر باید برعکس ترجمه کنیم؛ این‌جور نیست که بگوییم پس بورس رونق دارد، معنی‌اش این است که ارزش ریال دارد کاهش پیدا می‌کند و بورس دارد ارزش خودش را حفظ می‌کند، خودرو دارد ارزش خودش را حفظ می‌کند بنابراین نمی توان به این رشد قیمت به دید منفی نگریست بلکه این نگهداشت قیمت است و عملا ارزش پولی ملی ما کاهش یافته است.

منبع: آنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا