بهره‌گیری از زبان هنر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان را شتاب می‌دهد

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختتامیه نخستین دوره از جشنواره «فیلم نوآوری و فناوری» هنر را زبانی گویا و موثر برای شتاب دادن به روند توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و اکوسیستم کارآفرینی دانست که با ایجاد تعامل میان هنرمندان و فعالان عرصه علم و فناوری این امر محقق می‌شود.

زیست بوم فناوری و نوآوری با همت نیروی متخصص انسانی با شتاب مسیر حرکت و رشد خود را طی می‌کند، در این میان زبان هنر ابزاری موثر برای فرهنگسازی حوزه علم و فناوری در جامعه است.

در این راستا نخستین دوره از جشنواره «فیلم کوتاه نوآوری و فناوری» برگزار شد و همزمان با روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی به کار خود پایان داد.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری در اختتامیه این رویداد که با حضور استاندار قم و جمعی از مسئولان و هنرمندان برگزار شد، گفت: هنرمندان با حضور در این جشنواره کمک کردند تا فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه بهتر و غنی‌تر با زبان هنر صنعت سینما به جامعه عرضه شود. برای موفقیت در حوزه باید فعالیت‌های فرهنگی و هنری از جمله «فیلم» در این حوزه برجسته شود. همچون اقدامات کشور در حوزه نوآوری یا فناوری که در سال‌های اخیر ورود مناسبی داشتیم و شاهد درخشش در این حوزه‌ها هستیم.

کرمی با بیان اینکه معاونت علمی تاکید مقام معظم رهبری برای تبدیل گفتمان علم و فناوری به عنوان گفتمان غالب در جامعه را سرلوحه فعالیت خود قرار داد، بیان کرد: برای تحقق این هدف نیاز بود تا تمام مردم و به خصوص صدا و سیما، رسانه‌ها و فیلم و سینما در این حوزه درگیر شوند. روزهای نخست حتی مردم با کلمه پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ‌ها و فعالیت‌های آنها آشنایی نداشتند اما اکنون با کمک اهالی رسانه و فرهنگ و هنر این گفتمان به خوبی در کشور شکل گرفته است. مقام معظم رهبری با تاکیدات جریان ساز خود مانند نهضت تولید علم و فناوری، جنبش نرم افزاری، دانش محوری و اقتصاد دانش بنیان در جامعه این حرکت را آغاز کردند تا امروز به این نقطه رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع علم و فناوری در جامعه گفتمان مسلط نمی‌شود، مگر اینکه زبان گویای هنر آن را حمایت کند. در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش بنیان و ۶ هزار استارتاپ هزار شرکت دانش بنیان در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور فعال هستند اما در استان قم ۷۰ شرکت دانش بنیان وجود دارد. در صورتی که ظرفیت این استان برای این شرکت‌ها بیشتر از این تعداد است.

دبیر ستاد فرهنگساری اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری با بیان اینکه البته حرکت‌های خوبی در حوزه علم و فناوری در این استان آغاز شده است، افزود: با توجه به وجود حوزه علمیه قم و سایر دانشگاه‌ها این استان باید محل ظهور استارتاپ‌های حوزه علوم انسانی باشد. اکنون جای خالی مرکز نوآوری و کارخانه نوآوری در شهر قم حس می‌شود. استاندار قم این مطالبه را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه اندازی این مراکز داشته باشند تا شاهد رونق بیشتر فعالیت‌های زیست بوم فناوری و نوآوری در این استان باشیم. رئیس جمهور نیز در افتتاح کارخانه نوآوری آزادی بر راه اندازی این نوع کارخانه ها در هر استان تاکید کردند.

کرمی همچنین بیان کرد: کارخانه های نوآوری پلتفرمی است که از فضای متروک یا غیر قابل استفاده درون شهرها را به مکانی برای استقرار شتابدهنده‌های حوزه‌های مختلف و محل زایش استارتاپ‌ها تبدیل می‌کند. افراد دارای ایده و استارتاپ‌ها در این مکان استقرار می‌یابند، رشد می‌کنند تا در نهایت شرکت خود را راه اندازی و ایده خود را پرورش دهند و رفع کننده نیاز جامعه باشند.

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با تاکید بر شکل‌گیری شرکت‌های فناور در حوزه فرهنگ و هنر گفت: هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های متعدد هنری مانند انیمیشن، آثار هنری و فیلم صاحب نام هستند. سینمای ما برنده اسکار است و اکثر جوایز بین المللی را از آن خود کرده است. اما در تولید مشکل وجود دارد و مشکل آن فرد محوری و تولید متکی بر فرد و هنرمند است. در صورتی که در دنیا این شرکت‌های بزرگ فیلم‌سازی هستند که صاحب نام اند. در ایران نیز باید این شرکت‌ها شکل گیرد تا فرهنگ و هنر و در کنار آن حوزه علم و فناوری رشد کند. گردش مالی در حوزه صنایع خلاق ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد دلار است که حداقل یک درصد آن باید شامل کشور ما شود. این ممکن نیست مگر با به وجود آمدن شرکت‌های حوزه هنر.

کرمی در پایان بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغالزایی داشته اند. همچنین درآمد این شرکت‌ها سال گذشته ۹۰ هزار میلیارد تومان بود که یک چهارم بودجه کل کشور می‌شود.

بر اساس این گزارش، آیین اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.

در این مراسم همچنین بهرام سرمست استاندار قم، سید حسین اخوان علوی رئیس پارک علم و فناوری قم، سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نکاتی را در خصوص لزوم توجه به موضوع تولیدات فرهنگی و هنری در حوزه علم و فناوری داشتند.

با ۱۶۳ اثر که در مجموع به دبیرخانه نخستین جشنواره فیلم کوتاه نوآوری و فناوری این استان ارسال شده بود آغاز و از این بین ۲۱ اثر پس از داوری به بخش نهایی راه یافت و برگزیدگان در ۵ بخش رپرتاژ آگهی، کلیپ‎، انیمیشن، موشن گرافیک، بخش های جنبی آماتور و حرفه‌ای و بخش موبایلی و بخش ویژه شامل شهدای فناوری و وقف تجلیل شدند.

تقویت فیلمسازی درحوزه فناوری، حمایت مادی و معنوی ازهنرمندان عرصه فناوری، ارتقای آموزش، تحلیل، تبیین و روش‌های ساخت انواع فیلم های مستند و غیر مستند برای معرفی و شناسایی نخبگان و صاحبان ایده های جدید، کمک به فرایند تجاری سازی ایده و محصولات دانش بنیان، از جمله اهداف این جشنواره بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا