گسترش نظام های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری

یکی از برگزیدگان جشنواره بین المللی خوارزمی در راستای «گسترش نظام های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری» پژوهشی انجام داده و بر اساس آن موفق به کسب رتبه سوم پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی برق و کامپیوتر این جشنواره شده است.

دکتر قاسم جابری‌پور مجری طرح گسترش نظام های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری گفت: سالهاست که حساب کامپیوتری به تدوین الگوریتم‌های کارایی عمل‌های حسابی و طراحی و پیاده سازی رقمی آنها می‌پردازد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه برای افزایش کارایی مدارهای مربوط، نظام‌های عددی نامتعارف (غیر دودویی و دهدهی متداول) مانند «مانده‌ای»، «افزونه‌ای» و «لگاریتمی»تعریف شده و مدارهای خاص عمل‌های حسابی و تبدیل اعداد از نظام‌های متعارف به آن نظام‌ها و برعکس، طراحی و پیاده سازی شده‌اند.

وی با بیان اینکه برای کاهش مصرف توان در کامپیوتر نیاز به راهکارهایی است که یکی از این راه حل‌های آن انجام عملیات در نظام‌های عددی نامتعارف است گفت: در همین راستا مطالعات خود در زمینه گسترش نظام های عددی نامتعارف در حساب کامپیوتری را انجام دادیم.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی خاطر نشان کرد: این مطالعات در راستای افزایش سرعت اجرای عملیات محاسبه (۴ عمل اصلی جمع، ضرب، منها و تقسیم) در کامپیوترها و دستگاه‌های دیجیتال اجرایی شده است ضمن آنکه موجب کاهش میزان گرمای تولید شده در حین انجام محاسبات در کامپیوترها خواهد شد.

جابری‌پور با بیان اینکه نظام عددی متعارف، حساب دهدهی است که در نظام کامپیوتری به صورت «دو دویی» و «باینری» محسوب می شود، خاطر نشان کرد: نظام عددی دهدهی دارای ۱۰ مقدار صفر تا ۹ است ولی در نظام عددی افزونه‌ای یک تا دو رقم ۱۰ و ۱۱ به آن اضافه می‌شود. کار کردن با این ارقام موجب می شود که سرعت انجام عملیات بالا رود و مصرف توان نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به نیاز مبرم صنایع بیمه،‌بانکداری و هرگونه محاسبات پولی به حساب دهدهی، سریع‌ترین و کارآمدترین مدارهای چهار عمل اصلی و جذر در این طرح به ثمر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج این طرح به حوزه فناوری نانو نیز بسط داده شده است، گفت:  نتایج این مطالعات در جهت بهبود کاربرد نظام‌های عددی در نظام‌های مدارهای دیجیتال است.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا