تولید ۳ هزار موتورسیکلت برقی برای موزعین پست

تفاهم نامه چهارجانبه بین ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران و شرکت نیرو موتور سهند تولید کننده موتورسیکلت برقی امروز در مراسمی در هتل اسپیناس پالاس به  امضا رسید.

دکتر منوچهر منطقی در این مراسم گفت: برقی کردن موتور سیکلت‌ها در کلانشهرها از اهداف دولت است،  بر اساس آمارها ۱۸ درصد از آلایندگی در تهران مربوط به موتورسیکلت‌ها است که عمده آنها مربوط به موتورهای کاربراتوری است. موتورهای کاربراتوری از جمله موتورها با آلایندگی بالا هستند، هر یک از این موتورها به اندازه ۶ خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند.

وی قیمت بالای موتور سیکلت‌های برقی نسبت به موتور سیکلت‌های بنزینی را از چالش‌های این وسیله نقلیه نام برد و بیان کرد: تا قبل از سهیمه بندی سوخت به دلیل ارزان بودن قیمت بنزین و استهلاک کم موتور سیکلت‌های بنزینی، مردم استقبال خوبی از موتورهای برقی نداشتند ولی با سهیمیه بندی و افزایش قیمت سوخت، موتور سیکلت‌های برقی مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

کاهش سالانه دو هزارو ۱۰۰ لیتر بنزین با جایگزینی موتور برقی

منطقی افزود: در صورت جایگزین کردن موتوسیکلت‌های برقی با بنزینی، سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ لیتر به ازای هر دستگاه موتور سیکلت، کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: با پیاده سازی طرح جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی برای ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در تهران حدود ۱.۵ میلیون تن آلایندگی از فضای شهری کاهش می یابد.

منطقی تاکید کرد: امضای این تفاهم نامه چهار جانبه در راستای فرهنگ سازی و توسعه استفاده از وسایل نقلیه برقی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در بومی سازی وسایل نقلیه برقی و توسعه زیر ساخت‌های مربوط به آن است.

در این تفاهم نامه آمده است «بر اساس این تفاهم نامه قرار است سه‌هزار دستگاه موتورسیکلت برقی با قابلیت استفاده از طرح باتری SWAP تولید شود،موتورهای برقی تولید شده به موزعان پست معرفی شده از سوی شرکت پست با اعطای تسهیلات توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری واگذار می شود. در فاز اول اجرای این طرح به صورت پایلوت ۵۰ دستگاه موتور سیکلت برقی توسط شرکت تولید کننده طرف تفاهم نامه، تولید خواهد شد و چنانچه طرفین تفاهم نامه از قابلیت و کارائی موتورسیکلت‌های برقی تولید شده، زمان تحویل موتورسیکلت‌ها و شماره گذاری آنها رضایت داشتند، به شرط تامین تسهیلات لازم، قراردادی جداگانه برای تهیه مابقی ۲۹۵۰ موتور سیکلت منعقد خواهد شد. چنانچه این رضایت حاصل نشود طرفین مجاز خواهند بود مابقی موتورسیکلت‌ها را با دیگر تولیدکنندگان صاحب صلاحیت تهیه کنند».

بر اساس این تقاهم نامه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری متعهد شد تا نسبت به  تامین تسهیلات نوسازی با کارمزد ۴ درصد تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال برای هر موتورسیکلت، جهت جایگزینی ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با مهلت بازپرداخت ۳۶ماهه اقدام کند.

معرفی ۵۰ نفر از موزعین پست دارای شرایط لازم جهت اجرای مرحله پایلوت و  معرفی ۲۹۵۰  نفر از موزعین پست دارای شرایط لازم جهت اجرای موضوع تفاهم نامه به شرط رضایت و تامین تسهیلات لازم از دیگر تعهدات این سازمان است.

همچنین ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته متعهد شد تا در زمینه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای همکاری سایر بخش‌های معاونت و دیگر سازمان‌های دولتی مرتبط در جهت تسهیل در اجرای مناسب تفاهم نامه اقدام کند. این ستاد موظف است زمینه تامین منابع مالی و اعتباری در قالب تسهیلات برای توسعه خط تولید موتورسیکلت برقی در حد مقدورات پس از اجرای موفقیت آمیز مرحله اول (۵۰ دستگاه موتور) را فراهم کند.

برنامه ریزی برای به کارگیری فناوری‌های نوین برای ارتقای خدمات، بهره وری و تسهیل در توسعه موتورسیکلت‌های برقی در کشور و تلاش در جهت رفع موانع توسعه موتور سیکلت‌های برقی متکی بر فناوری‌های پیشرفته از دیگر تعهدات این ستاد در تفاهم نامه چهارجانبه است. تولید ۵۰ دستگاه موتورسیکلت برقی با مشخصات فنی اعلام شده، تحویل ۵۰ دستگاه موتور سیکلت برقی به موزعین پست حداکثر تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۹۹ ،  تولید و تحویل ۲۹۵۰  دستگاه موتورسیکلت برقی تولید شده به موزعین پست معرفی شده توسط شرکت پست طی مدت معین و با مشخصات و شرایط قرارداد منعقده پس از تایید مراحل تست پایلوت و  گارانتی موتورسیکلت‌های تولید شده به مدت یک سال از زمان تحویل موتور سیکلت‌ها از جمله تعهدات شرکت تولید کننده موتور سیکلت در این تفاهم نامه  است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا