شایع ترین بیماری های مردان ایرانی

در حال حاضر عوامل خطر محیطی و شغلی، سبک زندگی نادرست، استعمال سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر تهدیدی بزرگ برای سلامتی مردان محسوب می شوند. متاسفانه اغلب مردان به این عوامل کمتر توجهی می کنند و سلامت جسمی و روحی خود را به خطر می اندازند.

در حال حاضر حوادث عمدی و غیر عمدی، حوادث حین رانندگی، بیماری های روانی و اختلالات رفتاری، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های دستگاه تنفسی، گوارشی، ادارای و تناسلی، بیماری های استخوانی و عضلانی و همچنین سرطان ها بیشترین عامل مرگ و میر مردان را به خود اختصاص می دهند که هرکدام میزان کیفیت زندگی مردان را تحت شعاع قرار می دهد. در این بین برخی از سرطان ها بیش از هر عامل دیگری زندگی مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.

کدام سرطان ها در کمین مردان هستند؟

دکتر رضا ملایری، فوق تخصص خون و سرطان در این خصوص به سیناپرس گفت: سرطان های گوارشی مانند معده و روده از مهمترین و شایع ترین سرطان ها در ایران و جهان محسوب می شوند. اکنون سرطان روده، پس از معده، شایع ترین سرطان در میان مردان ایرانی است. تغذیه ناسالم، مصرف گوشت قرمز و استرس نقش بسیار مهمی در ایجاد سرطان های گوارشی دارند. بیش از پنجاه درصد سرطان های گوارشی با تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف غذاهای پر چرب، انجام ورزش های منظم و متناوب، پرهیز از استعمال سیگار و نوشیدن الکل قابل پیشگیری و کنترل هستند.

سرطان پروستات نیز از شایع ترین سرطان ها در میان مردان است؛ سرطانی که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. سید فرزاد علامه، مسئول برگزاری روز ملی سلامت مردان در این خصوص گفت: اغلب بزرگی پروستات پس از 55 سالگی همراه با علائم ادراری است که برای مداوای آن درمان های دارویی و جراحی وجود دارد. گاهی این علایم تبدیل به کانون سرطان می شوند.

وی افزود: متاسفانه سرطان پروستات در مراحل اولیه بدون علامت است اما در مرحله پیشرفته علایم آن نیز ظاهر می شود بنابراین، لازم است مردان پس از 50 سالگی برای معاینه و پیشگیری از ابتلا به این بیماری به نزد پزشک متخصص مراجعه کنند.

سرطان مثانه از دیگر سرطان های شایع میان مردان است؛ سرطانی که پس از سرطان های گوارشی، پوست، پروستات، شیوع بیشتری در میان مردان دارد. به گفته دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، هم اکنون شیوع این سرطان در مردان 4 برابر زنان است.

وی در این خصوص گفت: سرطان مثانه، کشنده ترین سرطان دستگاه ادراری است که اغلب در سنین بیش از 60 سال بروز می کند که متاسفانه به علت تشخیص دیرهنگام، آمار مرگ و میر آن بسیار زیاد است.

مردان هم به سرطان پستان مبتلا می شوند

دكتر لعبت گرانپايه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این خصوص به سیناپرس گفت: مردان هم می توانند به سرطان پستان مبتلا شوند. متاسفانه این نوع سرطان در مردان مهلک تر از زنان است.

این جراح عمومی افزود: هم اکنون طبق آمارها، سرطان پستان در مردان کشورهای اروپایی یک درصد و در مردان ایرانی یک تا چهار درصد است. موقعیت جغرافیایی، مسایل ژنتیکی و همچنین مصرف داروهای بدنسازی( برای بزرگ ساختن حجم پستان ها) در سالن های بدنسازی، از جمله عوامل افزایش این سرطان در میان مردان ایرانی است؛ بزرگی حجم پستان در مردان، احتمال میزان سرطان در میان آنها را افزایش می دهد.

وی درباره اهمیت شناخت زودهنگام این سرطان در میان مردان اظهارداشت: به دلیل اینکه بافت پستان مردان کم حجم است، بیماری زودتر به مراحل پیشرفته می رسد. اغلب مردان توده های پستان شان را جدی نمی گیرند. متاسفانه بیماری زمانی کشف می شود که عضلات قفسه سینه درگیر شده است.

شایع‌‌ترین علت ناباروری مردان کدام است؟

در این بین عوامل دیگری نیز سلامت مردان را به مخاطره می اندازد و کیفیت زندگی آنها را کاهش می دهد. ناباروری از جمله این موارد است که نه تنها سلامت جسمی بلکه سلامت روحی و روانی مردان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

دکتر سعید آراسته، متخصص اورولوژی و ناباروری مردان در این خصوص به سیناپرس گفت: علت‌های مختلفی برای ناباروری مردان وجود دارد. واریکوسل، یکی از مشکلات مهم در ایجاد ناباروری مردان است؛ این بیماری معمولا در سن 15تا 20 سالگی بروز می کند و تقریبا حدود ۱۵ درصد جمعیت مردان را درگیر می ‌کند.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: واریکوسل اختلالی است که معمولا به علت اتساع و واریسی شدن وریدهای بیضه ایجاد می ‌شود.

وی اظهارداشت: گاهی این اختلال باعث ایجاد آسیب جدی در اسپرم سازی بیضه می شود اما آلودگی های محیطی، استعمال قلیان و سیگار و همچنین مسایل شغلی نیز می توانند در ایجاد این مساله دخیل باشند. همچنین جراحی و ابتلا به بیماری های سیستمیک (مانند سرطان و شیمی درمانی) و پرتو درمانی نیز می توانند اختلالاتی در عملکرد بیضه ها ایجاد کنند.

عفونت هایی که ناباروری می آورند

دکتر زهرا سادات ثقه الاسلامی، عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینا نیز به سیناپرس گفت: هم اکنون درصد قابل توجهی از علت ناباروری مردان به علت ایجاد اختلال در سیستم بدنی و تناسلی مردان به وجود می آید.

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری افزود: گاهی بیضه ها و مجاری تناسلی مردان دچار انسداد می شود. مساله که می تواند میزان حرکت و فعالیت اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد.

وی به علت چرایی این مساله پرداخت و اظهارداشت: میزان زیادی از عفونت ها از طریق تماس جنسی( به ویژه رفتارهای جنسی پر خطر) یا غیر جنسی باعث ایجاد این اختلال ها می شوند؛ در راس این عفونت ها می توان به کلامیدیا (chlamydia) اشاره کرد.

این عضو کلینیک سلامت جنسی مرکز درمان باروری و ناباروری ابن سینا ادامه داد: نخستین توصیه این است که افراد از انجام رفتاهای پرخطر جنسی اجتناب کنند و کوچکترین علایم را جدی بگیرند. به عنوان مثال مردان باید به علایمی مانند تورم بیضه ها، سوزش ادار که نشان دهنده عفونت مجاری ادراری است، توجه زیادی کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا