غذاهایی که به سلامت مردان کمک می کند

کارشناس ارشد تغذیه روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: قسمت های کم چرب گوشت های قرمز مثل گوشت لخم گاو و گوسفند حاوی پروتئین هستند و فقط مقداری بیشتر از سینه مرغ چربی دارند، علاه بر این گوشت قرمز منبع خوبی از اسیدآمینه لوسین بوده که به ساخت عضلات کمک می کند.

مینا غلامپور اظهار داشت: فلاونول های موجود در شکلات می توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند، گردش خون را بهبود بخشند و فشار خون را در حد طبیعی حفظ کنند، مردان با گردش خون ضعیف بیشتر احتمال دارد دچار مشکلات نعوظ شوند، غذاهای دوست دار قلب می توانند سلامت جنسی  را نیز تامین کنند ولی مقادیر زیاد شکلات می تواند منجر به اضافه وزن شود، پس در روز بیشتر از ۳۰ گرم مصرف نکنید.

وی ادامه داد: آووکادو میوه غنی از چربی های مفید است، اسیدهای چرب غیراشباع تک باند موجود در این میوه در مقابل کلسترول تام و کلسترول بد عمل می کنند، روغن زیتون و مغزها نیز حاوی چربی های خوب و مفید هستند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: انواع ماهی ها مانند سالمون و ساردین منبع عالی دیگر چربی های مفید هستند، این ماهی ها حاوی اسیدهای چرب «امگا ۳» هستند که از مردان در مقابل بیماری های قلبی که مهمترین عامل مرگ و میر مردان هستند، محافظت کرده و بهتر است در هفته دو وعده از ماهی ها استفاده شود.

غلامپور با بیان اینکه زنجبیل می تواند به فروکش کردن التهابات کمک کند، اضافه کرد: همچنین مصرف زنجبیل بطور منظم می تواند درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد.

به گفته وی، پروتئین موجود در لبنیات منبع دیگری از اسیدآمینه لوسین بوده که در ساخت عضلات کمک کننده بوده و در بین انواع ماست، ماست یونانی به علت دارا بودن پروتئین بیشتر و قند کمتر توصیه می شود و همچنین حاوی پتاسیم و باکتری های مفید برای روده است.

این کارشناس تغذیه افزود: موز به علت غنی بودن از پتاسیم که یک ماده ضروری برای انقباضات عضلانی و سلامت استخوان هاست مهم است و دریافت کافی پتاسیم به اندازه ی محدودیت دریافت سدیم برای کنترل فشار خون اهمیت دارد.

غلامپور ادامه داد: مغزها می توانند تامین کننده پروتئین، فیبر و روی باشند، همچنین غنی از استرول های گیاهی هستند که می توانند سطوح کلسترول خون را بهبود بخشند، ۳۰ گرم از  آجیل هفت برابر مقادیر روزانه سلنیم داشته  و این ماده معدنی در ارتقای سیستم ایمنی، کمک به غذه تیروئید و بهبود سلامت جنسی مردان نقش دارد.

وی افزود: گوجه فرنگی غنی از ماده ای با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن هستند که از بدن در برابر انواع مختلف سرطان ها بخصوص سرطان پروستات محافظت می کند، مطالعات نشان داده مردانی که بطور منظم سس گوجه فرنگی مصرف می کنند کمتر احتمال دارد به سرطان پروستات مبتلا شوند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مصرف سویا، بدن را در برابر سرطان پروستات محافظت می کند و سبزیجات رنگی از قبیل سبزیجات نارنجی رنگ سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و ویتامین C بوده و این مواد مغذی می توانند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنند، فلفل دلمه ای قرمز، هویج، سیب زمینی شیرین و کدوحلوایی انتخاب های خوبی از این گروه هستند.

وی گفت: همچنین سبزیجات برگ سبز تیره مثل اسفناج و کلم پیچ نیز می توانند به سلامت چشم ها و پروستات کمک کنند و این سبزیجات سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند که از سیستم بینایی در مقابل کاتاراکت (آب مروارید) و تحلیل شبکیه ناشی از افزایش سن محافظت می کنند.

غلامپور تصریح کرد: برنج قهوه ای و دیگر غلات کامل (سبوس دار) می توانند ریسک بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا