اعتیاد به تلفن همراه ماده خاکستری مغز را تغییر می دهد

پژوهشگران آلمانی اخیرا اظهار کردهاند شکل و اندازه ماده خاکستری(Grey matter) افرادی که بیش از حد از تفن همراه استفاده می‌کنند و به نوعی معتاد به استفاده از آن هستند همانند ماده خاکستری مغز مصرف کنندگان مواد مخدر است.

ماده خاکستری یکی از بخش‌های سیستم عصبی مرکزی است. سیستم عصبی مرکزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاکستری تشکیل شده است.

ماده خاکستری مناطقی از مغز را که در حرکت ماهیچه‌ها و انجام کارهایی مانند دیدن و شنیدن، به خاطر سپردن امور، احساسات، گفتار و تصمیم گیری نقش دارد تحت کنترل خود دارد بنابراین کمبود آن در مغز می‌تواند تاثیر منفی بر زندگی افراد بگذارد.

طی این مطالعه پژوهشگران ۴۸ فرد را مورد آزمایش قرار دادند و تصاویر این اسکن‌ها را به دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در میان این ۴۸ فرد ۲۲ فرد معتاد به استفاده از تلفن همراه و ۲۶ فرد از تلفن هوشمند به طور عادی استفاده می‌کردند. پژوهشگران دریافتند افراد معتاد به استفاده از تلفن همراه از حجم ماده خاکستری کمتری در برخی از قسمت‌های اصلی مغز خود برخوردار هستند.

پژوهشگران علاوه بر آن دریافتند فعالیت مغز این افراد در مقایسه با افرادی که بیش از حد از تلفن‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند، بسیار کمتر است.

پژوهشگران "دانشگاه هایدلبرگ"  اظهار کردند، افراد دارای اعتیاد به تلفن‌های هوشمند دارای حجم بسیار کمتری از ماده خاکستری در بخش اینسولارقدامی چپ، قشر تمپورال پایینی و قشر  پاراهیپوکامپ مغز خود هستند.

کاهش ماده خاکستری در یکی از این مناطق مانند بخش اینسولار قدامی چپ مغز افراد معتاد به تلفن همراه سبب می‌شود ساختار مغز آنها همانند ساختار مغز مصرف کنندگان مواد مخدر شود.

اعتیاد به تلفن‌های هوشمند سبب نگرانی بیش از حد دانشمندان و پزشکان شده است چرا که برخی افراد به خصوص کودکان اخیرا بخش اعظمی از وقت خود را صرف استفاده و بازی با گوشی‌های هوشمند می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از افراد از پیامدهای منفی تلفن همراه بر جسم و مغز آنها باخبر نیستند.

یافته‌های این مطالعه در مجله "Addictive Behorsors" منتشر شد.