امید به کشف حیات در مریخ با شناسایی متان در این سیاره

از گاز متان به عنوان نشانه ای بالقوه از وجود حیات یاد می شود و حالا با کشف این گاز در دل شهاب سنگهای مریخی، نظریه وجود حیات احتمالی در مریخ بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است.

البته دانشمندان توصیه می کنند که وجود متان در مریخ را نباید لزوما نشانه حتمی وجود حیات در دوران فعلی و گذشته این سیاره مرموز به شمار آورد.

نایجل بلیمی از محققان دانشگاه بروک واقع در کانادا می گوید: متان عنصری است که قابلیت فراهم آوردن بستری مناسب جهت ادامه فعالیتهای میکروبی را در مریخ دارد.

از این گاز به عنوان مولکولی ارگانیکی با ساده ترین ساختار یاد می شود. این گاز بی رنگ، بی بو و البته قابل اشتعال است که نخستین بار توسط کاوشگر Mars Express (که به آژانس فضایی اروپا تعلق دارد) در اتمسفر مریخ شناسایی شد. سال گذشته نیز مریخ نورد «کنجکاوی» ردپای این گاز را در این سیاره پیدا کرد.

بخش قابل توجهی از متان موجود در اتمسفر زمین ناشی از فعالیت گونه های حیاتی می شود که از آن جمله می توان به فرآیند هضم غذا توسط دام اشاره کرد. البته این گاز به واسطه فرآیندهای دیگری نظیر فعالیتهای آتشفشانی نیز تولید می شود.

بلیمی و همکارانش برای دستیابی به درک بهتری از متان موجود در مریخ به سراغ شهاب سنگهای شناسایی شده در زمین رفتند که منشأ آنها مریخ است. تاکنون نزدیک به 100 کیلوگرم شهاب سنگهایی از این دست در زمین جمع آوری شده است.

آنها در خلال بررسی هایشان متوجه شدند که در نتیجه واکنش های شیمیایی میان صخره های آتشفشانی مریخ و محیط این سیاره، گاز متان آزاد شده است.