نخستین همایش ملی سالمندی برگزار می‌شود

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: شناخت ابعاد و ویژگی‌های مختلف حوزه سالمندی نیازمند واکاوی و بررسی‌های علمی است که در این مسیر این واحد به واسطه رسالت و ماموریت سازمانی خود در جهت ارتقای کیفیت زندگی و ترویج فرهنگ خودمراقبتی سالمندان، اولین همایش ملی سالمندی را در پاییز ۹۹ برگزار می‌کند.

 دکتر علیرضا بهرامی رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی در اولین نشست شورای سیاستگذاری همایش ملی سالمندی با اشاره به ساختار پیچیده جمعیتی سالمندان در کشور، اظهار کرد: شناخت ابعاد و ویژگی‌های مختلف حوزه سالمندی نیازمند واکاوی و بررسی‌های علمی است که در این مسیر جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی به واسطه رسالت و ماموریت سازمانی خود در جهت ارتقای کیفیت زندگی و ترویج فرهنگ خودمراقبتی سالمندان، نخستین همایش ملی سالمندی را در پاییز 99 برگزار می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مساله محور و نبود بوروکراسی‌های اداری پیچیده در جهاددانشگاهی، اظهار کرد: از این مساله می‌توان به عنوان فرصتی برای نقش آفرینی موثر در ابرچالش سالمندی استفاده کرد.

دکتر بهرامی برگزاری جلسات و نشست‌هایی با محوریت سالمندی را در هم‌اندیشی و همسان فهمی موضوعات و چالش‌های این حوزه موثر دانست و گفت: در بسیاری از مسایل جامعه ابتدا باید به یک همسان فهمی رسید و پس از آن به نسبت ارایه راهکارهای علمی اجرایی برای رفع چالش‌ها و مشکلات اقدام کرد.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به پتانسیل‌های بالای جامعه در موضوعاتی همچون جمعیت بالای افراد تحصیلکرده جامعه و همچنین مساله سالمندی، عنوان کرد: در صورت عدم برنامه ریزی صحیح برای بهره‌مندی از این فرصت‌ها و فراهم آوردن بستر مناسب برای شکوفایی، تمامی این پتانسیل‌ها به هدر می‌روند.

وی جمعیت 10 میلیونی فعلی سالمندان کشور را هم فرصت و هم تهدید دانست و گفت: اگر از امروز به این مساله فکر نکنیم، در آینده نه چندان دور به یک چالش و بحران جدی تبدیل می‌شود.

دکتر بهرامی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانشگاهی می‌تواند در این زمینه ورود کند، اظهار کرد: جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی قصد دارد با برگزاری همایش ملی سالمندی و همچنین برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی سالمندی، توجه برنامه ریزان و سیاست‌گذاران را به این حیطه جلب کند و در این مسیر از حضور کارشناسان و متخصصان حوزه سالمندی در ابعاد مختلف سلامتی، اقتصادی، اجتماعی و جمعیت شناختی استقبال می‌کند.

رییس جهاددانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت هم‌افزایی و همکاری‌های بین بخشی در حوزه سالمندی، گفت: از این طریق می‌توان علاوه بر رفع چالش‌ها و دغدغه‌های مختلف این حیطه، با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری صحیح از توانمندی‌ها و گنجینه تجربیات سالمندان به بهترین نحو ممکن بهره‌مند شد.

همچنین فرج حسینیان معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه «همایش ملی سالمندی ایران» کانونی برای بحث و تبادل نظر در خصوص وضعیت سالمندان و سالمندی کشور، ارائه راهکارها و توصیه‌های علمی و اجرایی است، ادامه داد: این همایش همچنین می‌تواند به تعدیل و تقلیل مسایل و مشکلات و ارتقای ظرفیت‌ها و توانمندی سالمندان کمک کند.

حسینیان با بیان اینکه بررسی موضوع از ابعاد مختلف و همه‌جانبه نیازمند حضور سازمان‌ها، نهادها و مراکز علمی و پژوهشی فعال در این زمینه است، عنوان کرد: به این منظور از مدیران و سیاستگذاران این مراجع مانند سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش، موسسه مطالعات جمعیت کشور، سازمان بهزیستی، شهرداری، مرکز مطالعات اجتماعی ناجا و اساتید دانشگاهی جهت حضور در شورای سیاستگذاری همایش دعوت به عمل آمد.

وی در ادامه با اشاره به تمرکز فعالیت‌های پژوهشی و خدماتی این واحد در حوزه‌های سالمندی و سلامت روان، اظهار کرد: موضوع جمعیت سالمندی یکی از مسایل مهم جامعه است که در صورت عدم برنامه ریزی صحیح و بسترسازی مناسب برای آن در چند سال آینده به یک چالش و بحران جدی تبدیل می‌شود.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به فعالیت‌های مبتنی بر حل مساله و جامعه‌محور بودن برنامه‌های جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: با توجه به وضعیت کشور در حوزه سالمندی و شتاب موجود در رشد جمعیت سالمندی، جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی شهید بهشتی برنامه‌های پژوهشی و خدمات درمانی خود را در این حوزه متمرکز کرده و در این راستا نسبت به برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی با تاکید بر حل مساله در حوزه سالمندی و همچنین راه‌اندازی مرکز ارایه خدمات درمان در منزل سالمندی «امداد» اقدام نموده است.

حسینیان در خاتمه با اشاره به برنامه‌ریزی این واحد جهاد دانشگاهی برای برگزاری «اولین همایش ملی سالمندی» در پاییز 99، تصریح کرد: این همایش با هدف بررسی چالش‌ها و راهکارهای حوزه سالمندی و با مشارکت حداکثری و همکاری‌های بین بخشی سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل و مسئول در حوزه سالمندی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، اولین نشست شورای سیاستگذاری همایش ملی سالمندی با حضور مسوولان و کارشناسان شورای ملی سالمندان، سازمان تامین اجتماعی، وزارت بهداشت، وزارت ورزش، موسسه مطالعات جمعیت کشور و اساتید دانشگاهی برگزار شد و طی آن بر موضوعاتی همچون ضرورت تغییر رویکرد مدیران اجرایی به موضوع سالمندی، دیدگاه علمی و جامع به موضوع سالمندی، عدم ترویج نگرش منفی به موضوع سالمندی، عدم غفلت از ساختارهای بومی، سنتی و الگوهای فرهنگی در حوزه سالمندی، توجه به مسایل حوزه بازنشستگی، پوشش تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی، توجه به شهرهای دوستدار سالمند و تمرکز و وحدت رویه در حوزه سالمندی تاکید شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا