پژوهش های نفتی به مرحله اجرا می رسد

هدف از راه اندازی این پارک ایجاد زنجیره ای مناسب برای حضور و فعالیت شرکت‌ های دانش ‌بنیان و استارتاپ ها، شرکت ‌های شتاب‌ دهنده و شرکت‌ های خطرپذیر حوزه نفتی است.

بنا به گفته مدیرکل امور فناوری وزارت نفت از آنجا که شاهد شکل گیری طرح ‌ها و پروژه ‌های بسیاری بین دانشگاه های کشور و صنعت نفت هستیم و ضمن اینکه برخی از این پروژه ها بنا به دلایلی اجرایی نشده و در حد کاغذ باقی مانده است، تصمیم به راه اندازی این سیستم گرفته شد تا تعداد بیشتری از پژوهش ها به مرحله اجرا برسند.

عرفان ریاحی با تاکید بر اینکه مراحل سیاست ‌گذاری این پارک توسط وزارت نفت انجام می گیرد، افزود: هدف اصلی این وزارتخانه این است که با ایجاد این زنجیره، مقوله رونق تولید و کمک به صنعت نفت در رفع نیازها و چالش‌ها را در بخش خصوصی فعال تر از قبل کند.

وی تصریح کرد: این پارک نه تنها رقیبی برای پارک های دیگر نیست، بلکه در نظر داریم این فضا نقطه اتصال دیگر پارک‌ها و سازمان‌هایی باشد که در این حوزه نوآوری دارند.

ریاحی عنوان کرد: بنابراین همه تلاشمان این است که از طریق شناسایی چالش ها و خلاء های شرکت‌های بزرگ در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی بتوانیم نیازها را طبقه بندی کرده و با سوق دادن آنها به سوی شرکت‌های دانش‌ بنیان و استارتاپی، نقش تسهیل گری در این اکوسیستم بازی کنیم.

تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت

در ادامه وزیر نفت در گفتگو با سیناپرس در رابطه با راه اندازی این پارک گفت: برای حمایت از استات آپ ها و شرکت های دانش بنیان نخستین موضوعی که در دستور کار قرار دادیم این بود که حدود 20 هزار هکتار زمین را در منطقه ری به این کار اختصاص دهیم.

بیژن زنگنه تاکید کرد: کارهای زیربنایی راه اندازی این پارک فناوری مانند طراحی و معماری داخلی در حال انجام است و تا چند ماه آینده شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها می توانند در آنجا مستقر شوند.

وی ادامه ادامه داد: انتقادهایی به محل جایگزینی پارک هم شده بود که در پاسخ باید بگویم در سطح شهر تهران جایی نمی توان پیدا کرد که این مساحت زمین خالی در آن وجود داشته باشد که بتوانیم به این امر اختصاص دهیم.

زنگنه اجرای این طرح را موجب آبادی این منطقه دانست و گفت: این قدم نخست بود و در قدم بعدی با همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تاسیس صندوق پژوهش و فناوری صنعت نفت صادر شد که سرمایه اولیه آن صد میلیارد تومان است اما قابل افزایش خواهد بود و محدودیت سرمایه نداریم.

وی تصریح کرد: تعداد صد استارت آپ را طی فرآیندی انتخاب کردیم که بتوانند در ری مستقر شوند، این استارت آپ ها مشمول کمک های اعتباری برای شروع کردن فعالیتشان می شوند. البته اینگونه نیست که فقط آنهایی که در پارک رازی مستقر می شوند از کمک های اعتباری وزارت نفت استفاده می کنند.

زنگنه افزود: اینها اولویت دارند اما همه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های فعال حوزه نفت می توانند از حمایت های وزارتخانه برخوردار شوند.

گزارش: هانیه حقیقی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا