رنگ رخسار خبر می دهد از سر درون ؟

اگر می‌خواهید احساسات واقعی و درست یک شخص را بشناسید، هرگز به آنچه از صورت و چهره فرد به دست می‌آورید، اعتماد نکنید. درواقع پژوهشگران معتقد هستند آنچه چهره و صورت یک فرد از احساسات بیان می‌کند، قابل‌اعتماد نیست و مردم نباید آن را معتبر دانسته و به آن اعتماد کنند.

بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، برخی مشاغل در حال کار روی فناوری برای تعیین رضایت مشتری از طریق چهره هستند.

الیکس ماتینز (Aleix Martinez) از دانشگاه ایالتی اوهایو در ایالات‌متحده آمریکا در این رابطه گفت: «سؤالی که در اینجا مطرح می شود؛ این است که آیا واقعاً می‌توانیم احساسات یک فرد را از خطوط صورت، رنگ چهره و طرز گفتار وی تشخیص دهیم؟ نتیجه‌گیری اصلی پزوهش های ما این است، این کار ممکن نیست.»

برخی افراد ادعا می‌کنند، می‌توانند تشخیص دهند که فردی مقصر و مجرم است یا خیر، یا اینکه می‌توانند بفهمد یک دانش‌آموز به کلاس توجه می‌کند یا اینکه مشتری پس از خرید رضایت دارد یا خیر. تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که این ادعاها کاملاً اشتباه و بی پایه بوده و به‌هیچ‌وجه از نظر علمی مورد تائید نیست. از سوی دیگر  تبعات ناشی از این مائله می‌تواند خطرناک باشد.

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران بر ساخت الگوریتم‌های کامپیوتری که خطوط چهره را تحلیل می‌کنند، تمرکز کردند. آن‌ها استفاده از فنون با جنبش‌شناسی و بررسی حرکت ماهیچه‌های صورت انسان این موضوع را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده  و حرکات عضلات را با احساسات شخص مقایسه کردند. این محققان دریافتند که تلاش برای تشخیص یا تعریف احساسات و هیجانات بر اساس بیان چهره فرد، تقریباً همیشه اشتباه بوده است.

ماتینز در توضیحات خود اظهار داشت: «هر کس بر اساس زمینه و پیشینه فرهنگی، حالت های مختلفی را در صورت خود ایجاد می‌کند. این مهم است بدانیم همه‌کسانی که لبخند می‌زنند، خوشحال نیستند یا هرکسی که خوشحال باشد، لبخند نمی‌زند. من حتی به‌شدت معتقد هستم اکثر افرادی که لبخند نمی‌زنند لزوماً ناراضی و غمگین نیستند.»

محققان بر اساس یافته‌های خود، عنوان کردند، این واقعیت نیز وجود دارد كه گاهی اوقات مردم به‌واسطه تعهد به هنجارهای اجتماعی، لبخند می‌زنند. به اعتقاد ماتینز، این موضوع ذاتاً مشكلی جدی نخواهد بود. مردم مطمئناً حق‌دارند كه لبخند بزنند یا اینکار را نکنند اما موضوع زمانی جدی می شود که می دانیم برخی از شرکت‌ها برای شناخت حرکات عضلات صورت و تشخیص احساسات نهفته در چهره یا معنای حرکات صورت، اقدام به توسعه فناوری کرده‌اند.

جالب است بدانیم، ماتینز و گروه تحقیقاتیش، برخی از این فناوری‌ها را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده‌اند و دریافتند که عمدتاً این تکنولوژی ها فاقد چنین توانایی هایی هستند.

ماتینز در توضیح این مساله می‌گوید: برخی افراد ادعا می‌کنند، می‌توانند تشخیص دهند که فردی مقصر و مجرم است یا خیر، یا اینکه می‌توانند بفهمد یک دانش‌آموز به کلاس توجه می‌کند یا اینکه مشتری پس از خرید رضایت دارد یا خیر. تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که این ادعاها کاملاً اشتباه و بی پایه بوده و به‌هیچ‌وجه از نظر علمی مورد تائید نیست. از سوی دیگر  تبعات ناشی از این مسئله می‌تواند خطرناک باشد.

این گروه تحقیقاتی همچنین پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مورد چهره و احساسات، به این نتیجه رسید که تشخیص صحیح احساسات بیش از بیان آن‌ها طول می‌کشد.

ماتینز می‌گوید: آنچه ما نشان دادیم این است که وقتی احساسات را تجربه می‌کنید، مغز شما پپتیدها را آزاد می‌کند- بیشتر هورمون‌ها- که جریان و ترکیب خون را تغییر می‌دهد و به دلیل اینکه صورت با این پپتیدها اشباع می‌شود، رنگ تغییر می‌کند.

به گفته محققان یکی از نشانه‌هایی که در تشخیص حقیقت به کار گرفته می‌شود و می‌تواند به ارائه سرنخ کمک کند، همین تغییر رنگ صورت است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا