روز پلوتو

• روز پلوتو

نهمین سیاره منظومه شمسی ، پلوتون (سیاره تنها) در 18فوریه سال 1930میلادی توسط کلاید تامباو از طریق عکسبرداری های متوالی کشف شد. پلوتون(درزبان فرانسوی ) یا پلوتو(زبان انگلیسی) سیاره کوتوله کمربند کویپر در سامانه خورشیدی است که در هنگام کشف آن در سال ۱۹۳۰ تا ۲۴ اوت ۲۰۰۶ نهمین سیاره سامانه خورشیدی به حساب آمده بود؛ اما اکنون بنا بر تعریف نوین انجمن بین‌المللی اخترشناسی از سیاره،«پلوتون» یک سیاره کوتوله و همچنین به عنوان نخستین نمونه از رده جدید جرم فرانپتونی است.

• تولد آلساندرو ولتا

آلساندرو ولتا متولد ۱۸ فوریه ۱۷۴۵بود.وی دانشمند نام‌دار ایتالیایی مخترع باتریهای نسل امروز است البته طبق گفته‌هایی طی تحقیقاتی عمل آمده روی باتری پارتیان که سالیان اخیر در منطقهٔ بین‌النهرین کشف شده‌است مشخص شده‌است که در حقیقت این ایرانیان بوده‌اند که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باتری شیمیایی را اختراع کرده و در آن زمان از آن برای آبکاری فلزات استفاده می‌کرده‌اند.او ۵ مارس ۱۸۲۷ درگذشت.

• درگذشت جولیوس رابرت اوپنهایمر

جولیوس رابرت اوپنهایمر متولد ۲۲ آوریل ۱۹۰۴ در نیویورکبود.وی  فیزیکدان نظری آمریکایی و استاد دانشگاه برکلی بود. وی همراه با انریکو فرمی، به خاطر نقشش در پروژه منهتن، پروژه‌ای در زمان جنگ جهانی دوم که به ساخت اولین بمب اتمی منجر شد، در جهان به عنوان «پدر بمب اتمی» شناخته شده‌است.او ۱۸ فوریه ۱۹۶۷ در پرینستون، نیوجرسی درگذشت.