درخت دوستی بنشانیم، اما نه هر درختی

در سرتاسر دنیا، روز و یا روزهای خاصی به درختکاری اختصاص داده شده است که با توجه به شرایط خاص و منحصر به فرد آب و هوایی هر کشور انتخاب می شود.

درایران نیز 15 اسفند روز درختکاری . هفته منابع طبیعی به حساب می آید که امسال در یک پویش سراسری از ابتدای اسنفدماه  با شعار درخت دوستی بنشانیم این حرکت آغاز می شود.

در این ایام شهرداری ها نهال هایی را در اختیار مردم قرار می دهند تا در  جنگل‌ها، پارک‌های جنگلی، بافت فضای سبز بیرون شهر و فضاهایی که امکان کاشت درخت در آن وجود دارد، بکارند. این حرکت جمعی تاثیر بسیار مثبتی در تقویت بافت گیاهی کشور دارد و توجه هرچه بیشتر مردم را به محیط زیست جلب می کند.

همچنین طبق پژوهش ها، وجود 20 درصد پوشش گیاهی از نوع درخت در کلان شهرها می تواند سالانه 500 میلیون دلار به اقتصاد شهر از طریق پاکسازی هوا و ایجاد اعتدال دما کمک کند. با افزایش این میزان به 40 درصد، منافع اقتصادی دو برابر خواهد شد.

نتایج تحقیقات نیز نشان می دهد که افزایش فضای سبز و به ویژه درختکاری در کلان شهرها می تواند نتایج بسیار مثبتی در سلامت شهروندان داشته و همچنین منافع اقتصادی زیادی را نیز به دنبال دارد.

با کاشت درختان در محیط های شهری، شهروندان و ساکنان شهر از منافع مستقیم آن بهره مند می شوند. این موضوع سبب پاک شدن و بهبود کیفیت هوای شهر شده و همچنین درختان به عنوان یک عامل تعدیل کننده دما از گرم شدن محیط در تابستان ها جلوگیری کرده و می توان از مزایای دیگر درختان و تولید محصولات مختلف آن ها نیز بهره برد.

 این ظرفیت بالقوه در تمامی کلان شهرها وجود دارد و با افزایش کاشت درختان در این شهرها، می توان آن ها را به مکانی بهتر برای زندگی تبدیل کرد.

اما در رابطه با این موضوع چندین نکته مهم و اساسی مطرح است که باید در نظر گرفت، اول آن‌که زمان مناسب برای کاشت درخت در بسیاری از مناطق کشور کاملاً متفاوت است و باید به یاد داشت که کاشت هر درختی در هر زمانی مناسب نیست. اصولاً بهترین زمان کاشت نهال در نیمه جنوبی ایران تا آذرماه و در دیگر مناطق کشور تا اواسط اسفندماه است.

مساله مهم بعدی این است که در حفظ یکپارچگی اکوسیستم‌ها و سامانه‌های جنگلی، توجه به یکدستی انواع گونه‌ها نیز  بسیار حائز اهمیت است. اصطلاح گونه مهاجم، به گونه‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند از خلاء گونه‌های موجود و یا از برتری‌هایی که نسبت به گونه‌های موجود دارد، استفاده کند و جایگزین گونه‌های موجود شود یا یک جای خالی را در یک سامانه طبیعی پر کند. این اتفاق می‌تواند عواقب بسیار سختی برای موجودات زنده آن اکوسیستم داشته باشد.

پس شاید بهتر باشد اگر قرار است حواسمان به محیط‌زیست‌مان باشد و از آن مراقبت کنیم، این کار با مطالعه بیشتری صورت گیرد و پیشنهاداتمان را قبل از انتشار و تبلیغ، با متخصصان این حوزه در میان بگذاریم.

گفتنی است، دستورالعمل پویش درختکاری سال ۱۳۹۸ باهدف گسترش فرهنگ درختکاری و با تأکید بر هفته منابع طبیعی و روز درختکاری و افزایش بهره‌وری فضای سبز شهری ابلاغ شده است.همچنین از اهداف این دستورالعمل می توان به ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ و نگهداری آن در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه فضای سبز شهری و جنگل‌های دست کاشت اطراف شهرها در کمربند فضای سبز باهدف جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیراصولی و گسترش بی‌رویه شهرها و پیشگیری از گسترش مناطق حاشیه نشینی، کنترل آلودگی محیط‌زیست و ارتقاء کیفیت آن و تقویت روحیه مشارکت در اقشار مختلف مردم، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اشاره کرد.

گزارش: ندا جوادهراتی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا