داده‌کاوی با رایانه در خدمت درمان یک درد قدیمی

بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرطان پستان در سال‌های اخیر به بیماری شماره یک برای زنان ایرانی تبدیل شده است. این بیماری، تهدید بزرگی برای سلامت زنان بوده و از عوامل شایع در کاهش عمر آن‌ها به شمار می‌رود.

یکی از مشکلاتی که در خصوص تشخیص این بیماری وجود دارد، شباهت زیاد در علایم بالینی و آزمایشگاهی سرطان پستان است که احتمال تشخیص نادرست را افزایش می‌دهد. این در حالی است که پیش‌بینی و تشخیص سریع این سرطان شانس درمان آن را بالا می‌برد و از صرف هزینه‌های بالای درمانی جلوگیری می‌نماید.

متخصصان مربوطه اعتقاد دارند ازآنجاکه در تحقیقات مربوط به حوزه پیش‌بینی و تشخیص بیماری، مسئله سلامت انسان مطرح است، پیش‌بینی درست نتایج، اهمیت بیشتری می‌یابد. بنابراین باید از روش‌هایی استفاده شود که پیش‌بینی بر اساس آن‌ها دارای کمترین خطا و بیشترین دقت، صحت و اطمینان باشد.

در این راستا، بهره‌گیری از روش‌های هوشمند تشخیص بیماری سرطان پستان می‌تواند گام مؤثری در جهت تشخیص زودهنگام این بیماری باشد. یکی از مهم‌ترین روش‌های هوشمندی که می‌تواند در این رابطه، به‌خوبی عمل نماید، استفاده از روش‌های داده‌کاوی است که طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های جهانی زیادی را تجربه کرده‌اند.

در همین زمینه، محققانی از دانشگاه لرستان، در یک مطالعه علمی پژوهشی و با استفاده از یک روش نوین و مؤثر، تلاش کرده‌اند تا اقدامات مؤثری در خصوص پیش‌بینی بدخیمی تومور پستان انجام دهند.

این مطالعه، بر اساس اطلاعات 699 بیمار مبتلابه سرطان پستان خوش‌خیم و بدخیم و با بهره‌گیری از روش‌های کامپیوتری انجام شده است. در این تحقیق، قدرت دو الگوریتم مختلف بررسی داده شامل الگوریتم موسوم به EM برای داده‌کاوی و الگوریتم دیگری موسوم به بهینه‌سازی وال یا به‌اختصار WOA برای پیش‌بینی بدخیمی تومور پستان مورد ارزیابی واقع شده‌اند. الگوریتم‌ها درواقع، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها هستند که به ترتیب خاصی اجرا شده و مسئله‌ای را حل می‌کنند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که الگوریتم‌های مورد اشاره، توانایی بالایی در تشخیص صحیح بدخیمی تومورهای ایجادشده در بیماری سرطان پستان دارند.

به گفته کمال علیزاده، پژوهشگر گروه شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه لرستان و همکارش در این تحقیق، «نتایج این مطالعه حاکی از آن است که دقت الگوریتم پیشنهادی برای داده‌های مربوط به این بیماری، بالای 99 درصد است».

آن‌ها می‌گویند: «شبکه پیاده‌سازی شده در این تحقیق، به خاطر سرعت زیاد و تعمیم‌پذیری خوب آن، نسبت به دیگر روش‌ها، برتری مناسبی دارد و لذا به‌عنوان یک روش غیرتهاجمی می‌تواند به‌عنوان دستیار پزشک در مراکز درمانی و تشخیص زودهنگام سرطان پستان پیشنهاد شود».

علیزاده و همکارش می‌افزایند: «در صورت طراحی نرم‌افزارهای مناسبی با بهره‌گیری از الگوریتم پیشنهادی ما در مراکز درمانی، می‌توان گامی مؤثر در جهت تشخیص درست بیماری سرطان پستان و کاهش هزینه‌های تشخیص در مراحل اولیه بیماری بدون استفاده از روش‌های تهاجمی برداشت».

این یافته‌های علمی قابل توجه که در فصل‌نامه «بیماری‌های پستان ایران» منتشر شده‌اند، با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان، می‌توانند به برنامه‌ریزان و ارائه‌کنندگان خدمات سلامت در برنامه‌های تشخیص به‌موقع این بیماری کمک شایانی نمایند.

گفتنی است فصل‌نامه مورد اشاره فوق، توسط مرکز تحقیقات سرطان پستان پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی انتشار می‌یابد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا