19 موردی که دیگر در خودروها نخواهید دید

به نظر می رسد اوضاع در حال تبدیل شدن به فیلمهای تخیلی مانند back to the future2  است. چیزهایی مثل اپل آی پاد، آمازون اکو و تکنولوژی خانه های هوشمند تاثیرات مثبتی بر زندگی ما گذاشته اند.

یکی از عرصه هایی که تکنولوژی در حال پیشرفت سریع در آن است، صنعت خودرو است. در واقع ما شاهد ماشین های برقی بیشتری نسبت به گذششته هستیم؛ ماشین های بیشتری با فنوری های جدید به بازار آمده اند که با گوشی های هوشمند همخوانی دارند.

سوالی که در پی این پیشرفت های سریع پیش می آید این است:  خودروها در دهه آینده چگونه خواهند بود؟ با اینکه ما تا سال 2030 با خودورو های خود مثل جت استون ها پرواز نخواهیم کرد اما تغییرات زیادی را در 10 سال آینده شاهد خواهیم بود.

پس کمربندها را ببندید و خود را برای تغییرات آماده کنید؛ چون به احتمال زیاد تا سال 2030 دیگر موارد زیر را در خودرو ها نخواهیم دید:

19- کلید خودرو

کلیدهای سنتی، در دهه گذشته چندان تغییری نکرده اند. به لطف کلیدهای رمزدار، تکنولوژی حسگر و حتی روشن کردن ماشین بدون کلید، کلیدهای رایج، در دهه 2020 روز به روز کمتر استفاده می شوند. در واقع، ممکن است برای ماشین جدید خود تا سال 2030 از فروشنده اصلا کلیدی دریافت نکنید.  

18- ضبط سی دی

17- آفتابگیر

بیایید واقع بین باشیم. ما در واقع خیلی از آفتابگیر متنفریم. با اینکه رانندگی در حالی که خورشید در چشم شما می تابد غیر ممکن است، آفتابگیر ها جلوی تمام نور را نمی گیرند. اما شیشه های هوشمند به زودی به رانندگان اجازه می دهند میزان نوری که وارد خودرو می شود را تنها با فشردن یک دکمه کنترل کنند.

16- آینه بغل

با اینکه آینه بغل در حال حاضر به ما کمک می کنند که در هنگام دور زدن یا تغییر مسیر ، اطراف خود را بهتر ببینیم به تدریج در حال حذف شدن از خودروهای جدید است. اکنون بسیاری از آینه بغل ها دارای سنسورهایی هستند که وقتی چیزی در مسیر باشد، به راننده هشدار می دهند. با پیشرفت این حسگرها  بدون شک این آینه بغل ها حذف خواهند شد.

15- موتور بنزینی

موتورهای بنزینی احتراق درونی از آغاز تولید خودرو وجود داشته است. با آنکه ثابت شده این موتورها بهترین پیشرانه برای خودرو ها است، اما طرفداران محیط زیست خواستار استفاده از انرژی پاک در خودروها هستند. در واقع در دهه آینده افزایش زیادی در تعداد ماشین های برقی را شاهد خواهیم بود.

14- جلوپنجره

جلوپنجره تنها برای خنک کردن موتور طراحی شده است. اما گفتیم ماشین های برقی در دهه آینده جای خودروهای بنزینی را خواهند گرفت که به معنای این است که دیگر نیازی به جلوپنجره وجود ندارد.

13- دسته راهنما

نخستین بار که دسته راهنما تولید شد، هدف از تولید آن مشخص بود: به ما نشان می داد که راهنمای ماشین در حال کار کردن است. اما چون بیشتر ماشین ها اکنون به طور خودکار پس از دور زدن یا گذشت زمان خاصی راهنما را خاموش می کنند، دیگر دسته راهنما کارایی ندارد.

12- رادیو ای ام / اف ام

درست مانند ضبط سی دی این روزها تعداد کمتری از مردم به رادیو به شیوه سنتی گوش می کنند. همانطور که ایستگاه های رادیویی ای ام تا دهه 1970 از بین رفت، تا دهه آینده رادیو به کلی از بین خواهد رفت. پس وقتی می‌توانید لیست موسیقی های مورد علاقه خود را بسازید چه نیازی به رادیو هست؟

11- سوئیچ چراغ جلو

شاید برای شما پیش آمده که مدتی رانندگی کرده باشید بعد باتری شما به خاطر اینکه فراموش کرده اید چراغ جلو را خاموش کنید تمام شده باشد.  اکنون بسیاری از ماشین ها از سنسورهای خودکار روشن و خاموش کردن چراغ های جلو بهره می برند. پس نیازی به خاموش و روشن کردن دستی این چراغ نیست.

10- دکمه های تنظیم

ماشین ها از دهه 1990 دکمه های تنظیم زیادی داشته اند از تنطیم رادیو تا دمای ماشین با دکمه انجام می شود. به لطف صفحه های لمسی و تشخیص صدا دیگر نیازی به این دکمه ها نداریم.

9- فندکی

این پورت که به فندک سیگار معروف است مدت هاست که بخشی از خودروها بوده است. اکنون از این وسیله برای مقاصد مختلفی از جمله منبع انرژی برای سی دی پلیرهای دستی تا شارژ گوشی استفاده می شود. ماشین های امروزی بیشتر از پورت یو اس بی استفاده می کنند که نیاز به فندکی را از بین می برد.

8- دزدگیر

دزدگیر، هنگامی که در دهه 1990 به وجود آمد، تکنولوژی بسیار مفیدی بود. اما آیا حالا هم به آن نیاز داریم؟ با وجود تلفن های هوشمند و تکنولوژی حسگر دیگر نیازی به آن نیست. اکنون درب بسیاری از خودروها را می توان با گوشی های هوشمند باز کرد.

7- چراغ هالوژنی

سال هاست چراغ جلوی هالوژنی به عنوان بهترین تکنولوژی برای روشن کردن جاده ها در شب استفاده می شود. اکنون به لطف چراغ های ال سی دی و اخیرا ال ای دی، این چراغ ها در حال حذف شدن هستند.

6- فرمان هیدرولیک

با آنکه فرمان هیدرولیک اکنون به استانداردی در خودرو ها تبدیل شده، تولیدکنندگان بیشتری تمایل دارند از فرمان های الکتریکی استفاده کنند. دلیل آن این است که این فرمان ها مصرف سوخت را کاهش می دهند.

5- آینه جلو

به خاطر دارید درباره تنظیم نور توسط شیشه های هوشمند صحبت کردیم؟ همین امر می تواند در مورد آینه جلو اتفاق ببیفتد. شاید آینه های هوشمند جدید کمک کند در شب هم بتوانیم پشت ماشین را ببینیم.

4- تنظیم دستی صندلی

از دهه 1990 به تدریج شاهد حذف نیاز به تنطیم دستی صندلی بوده ایم اما برخی مدل ها هنوز دارای دسته تنظیم صندلی هستند. اما در دهه آینده با پیشرفت تکنولوژی دیگر نیازی به تنظیم دستی صندلی نخواهد بود.

3- لاستیک زاپاس

مدل های بیشتری از خودروهای امروزی دیگر نیازی به لاستیک زاپاس ندارند، زیرا مجهز به سیستم تعمیر خودکار پنچری هستند.

2- آنتن

ایستگاه های رادیویی در حال از بین رفتن هستند که بدین معناست که نیازی به آنتن هم نیست. تلفن های هوشمند به ما کمک می کنند بدون این وسیله با جهان در ارتباط باشیم.

1.راننده

ممکن است فکر کنید ماشین های خودران در دهه آینده هنوز خیلی دور از دسترس هستند؛ اما از چیزی که فکر می کنید به تولید انبوه این خودروها بسیار نزدیکتر هستیم.

در واقع محققان دریافته اند که 60 درصد از مردم تمایل دارند ماشین بعدی آنها حداقل نیمه خودران باشد. به علاوه به نظر می رسد مردم از راننده های بی احتیاط بیشتر نگرانند تا ماشین های بدون راننده. حتی ممکن است ماشین های خودران از تصادفات رانندگی جلوگیری کنند.

مترجم: محسن حدادی

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا