سیاره فراخورشیدی نزدیک به زمین کشف شد

پژوهشگران آمریکایی اخیرا اظهار کرده‌اند نزدیک‌ترین سیاره فراخورشیدی به زمین را که" 2MASS 1155-7919 b" نام دارد، کشف کرده‌اند.

این سیاره بزرگ فراخورشیدی تازه متولدشده که به زمین نیز نزدیک‌تر از دیگر سیارات است، در اطراف ستاره" Epsilon Chamaeleontis Association "واقع شده است و در حدود ۳۳۰ سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد.

این کشف یک روش جدید جالب برای بررسی چگونگی شکل‌گیری غول‌های گازی ارائه خواهد داد. دانشمندان با استفاده از داده‌های رصدخانه فضایی "گایا" ، جسم بسیار جوانی را کشف کردند که جرم آن ۱۰ برابر جرم سیاره مشتری است.

این سیاره فراخورشیدی به دور ستاره خود که ۵ میلیون ساله است و در فاصله ۶۰۰ برابر مسافتی که کره زمین از خورشید قرار دارد، در حال چرخش است. خورشید حدود ۴.۵ میلیارد سال قدمت دارد.

این سیار فراخورشیدی عجیب می‌تواند بهترین مکان برای جستجو و بررسی ماه فراخورشیدی‌ها باشد. ماه فراخورشیدی (exomoon یا extrasolar moon)، یک ماه طبیعی است که بر گرد یک سیاره فراخورشیدی در خارج از منظومه شمسی یا ستاره‌های دیگر می‌چرخد.

"آنی دیکسون واندرولد" (Annie Dickson-Vandervelde)، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشجوی دکترای رشته فناوری و علم اخترفیزیک گفت: گرچه بسیاری از سیارات دیگر از طریق مأموریت کپلر و مأموریت‌های مانند آن کشف شده‌اند؛ اما تقریباً همه آنها سیارات قدیمی هستند. این چهارمین یا پنجمین نمونه از سیاره غول‌پیکر است که به دور یک ستاره می‌چرخد و نظریه‌پردازان در تلاشند تا دریابند که چگونه آنها شکل گرفته‌اند. این‌که چگونه این سیاره جوان و غول‌پیکر خیلی دور از ستاره خود شکل گرفته و در آنجا قرار گرفته، برایمان هنوز یک راز است.

بررسی داده‌های تصویربرداری و طیف‌سنجی به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا درک کنند که چگونه سیارات غول‌پیکر فراخورشیدی می‌توانند در چنین مدارهای وسیعی قرار گیرند.

یافته‌های این مطالعه در مجله" Research Notes of the American Astronomical Society "منتشر شد.