نقش بیمارستان‌ها در پیشگیری از دیابت مهم است

امروزه نقش بیمارستان‌ها علاوه بر تشخیص و درمان و مراقبت بیماران و مصدومان، ارائه خدمات بهداشتی جهت پیشگیری از بروز بیماری‌ها و انجام پژوهش در قلمرو علوم پزشکی است و در این راستا، ورود بـه عرصـه اجتماعی و مداخله جهت جلوگیری یا کاهش بروز بیماری‌ها به‌عنوان وظیفه‌ای نوین تلقی می‌گردد.

دیابت یک بیماری مزمن با عوارضی متعدد است که بار زیادی به اقتصاد و سلامت جامعه تحمیل می‌کند. توجه به شیوع بالای این بیماری، بررسی وضعیت عوامل خطـر و اولویت‌بندی و طراحی مداخله‌های مناسب جهت کـاهش بـروز آن ضروری است.

 آن‌گونه که متخصصان معتقدند، پیشگیری از بیماری به معنای به‌کارگیری راهبردهایی برای کاهش تأثیر عوامل مخاطره‌آمیز در ایجـاد یـک بیمـاری خاص و یا برای بالا بردن عوامل مؤثر کاهش‌دهنده حساسـیت در برابر بیماری است.

ارتقای سلامت، براساس منشور سازمان سلامت جهان، رونـدی برای توانمندسـازی افـراد درخصوص افزایش کنترل بر سلامت خود و عوامل مؤثر بر آن است.

در این رابطه، دیابت به‌عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مـزمن و همچنـین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بهداشتی در همه کشورها است که بایستی به‌طور ویژه توسط سیستم‌های سلامت جامعه به خصوص بیمارستان‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

در رابظه با این هموضوع، محققانی از پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، پژوهشی را انجام داده‌اند که در آن، نقشی که بیمارستان‌ها می‌توانند در پیشگیری از دیابت در افراد مبتلا به پیش دیابت ایفا کنند، مورد ارزیابی واقع شده است.

در این تحقیق که روی 300 نفر از جمعیـت ثابـت شـهرداری منطقه 18 انجام شده است، محققان به آموزش افراد مبتلا به پیش دیابت به‌منظور افزایش دانش و نگرش آنان در زمینه سبک زندگی سالم و تأثیر آن بر کاهش خطر ابتلا به دیابت با مشارکت بیمارستان‌ها پرداخته‌اند.

نتایج این بررسی علمی، نشانگر تأثیر مثبـت آمـوزش بـر بهبـود سبک زندگی و شاخص‌های سلامت افراد مـورد مطالعـه بـود. در ایـن مطالعه نشان داده شد که بیمارستان‌ها می‌توانند بـا ایفـای نقـش اجتماعی بر سلامت افراد جامعه مؤثر باشند و با شناسـایی افـراد در معرض خطر دیابت و ارائه آموزش‌های مؤثر و مبتنی بر نیاز جامعـه، نقـش مهمی در کاهش بار بیماری‌های جامعه بالأخص بیماری خاموش دیابت داشته باشند.

دراین‌باره، افسون آیین‌پرست، پژوهشگر مرکز تحقیقات سنجش سلامت پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی و سه همکار دیگرش در این مطالعه می‌گویند: انجام مداخلات آموزشی جهت کنترل قند خون و رژیم غذایی مناسب براساس استانداردهای موجود در افراد مبتلا به پیش دیابت و همچنین انجام اقدامات پیشگیرانه برای تعدیل فشارخون و وزن، تأثیرات نسبی مثبت خود را در این پژوهش نشان داد. اگرچه برخی موانع مانند هزینه، کمبود زمان و مواردی از این قبیل، عملکرد افراد را متأثر می‌ساخت.

این محققان ادامه می‌دهند: «نکته مهم دیگر، افزایش شیوع چاقی و اضافه‌وزن در کودکـان است کـه ارتبـاط زیادی بـا چاقی در دوران بزرگ‌سالی دارد و درنهایت می‌تواند موجـب افـزایش میـزان عوامل خطرساز قلبی عروقی شود.

این موضوع، یـک مـورد مهـم بهداشـتی است و به همین دلیل، توصیه‌های پیشگیری شامل تغییر روش زندگی به‌صورت افزایش فعالیت بدنی در برنامه روزانه، اتخاذ رژیم غـذایی مناسـب و نیز ارائه آموزش‌های لازم به‌ویژه در مـدارس، می‌توانند به‌عنوان راهکـارهای مناسبی در راستای پیشگیری از چاقی در نظر گرفته شوند و در تمام این مراحل، بیمارستان‌ها می‌توانند نقشی مؤثر را ایفا نمایند».

این یافته‌ها که در قالب یک مقاله علمی پژوهشی در نشریه «پایش» متعلق به پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی منتشر شده‌اند، می‌توانند به متولیان امور بهداشتی یادآور شوند که نقش بیمارستان‌ها در کاهش ابتلا به بیماری دیابت از طریق روش‌های مختلف آموزشی، بایستی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

گزارش: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا