نقش ابولا در درمان سرطان مغز

گلیوبلاستوماها تومورهای مغزی بسیار تهاجمی هستند که درمان آنها بسیار دشوار است. دانشمندان در حال تلاش برای توسعه روش‌های درمانی موثرتر  برای از بین بردن این تومورهای مغزی هستند.

گلیوبلاستوم مولتی‌فرم ( Glioblastoma multiforme) یا GBM یا گلیوبلاستوما شایعترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند. منشا تومور از سلول‌های آستروسیت (نوعی یاخته گلیال) است.

تیمی از پژوهشگران دانشگاه ییل اخیرا اظهار کرده‌اند: از ژن ویروس ابولا می‌توان به عنوان درمانی نویدبخش برای از بین بردن تومورهای سرطانی در سرطان مغز استفاده کرد؛ زیرا این ژن توانایی کشتن گلیوبلاستوما در موش‌ها را طی آزمایشات داشته است.

درمان‌های استاندارد برای بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما ابتدا شامل جراحی است که طی آن تومورها برداشته می‌شوند و سپس نیز بیماران می‌بایست عملیات شیمی درمانی و پرتودرمانی را انجام دهند تا سلول‌های سرطانی باقی مانده از بین روند. مشکل این است که این سلول‌های سرطانی اغلب به درون بافت مغز فرار می‌کنند و در جایی پنهان می‌شوند و به مرور زمان تومورهای جدیدی ایجاد می‌کنند که کشنده است.

بیش از نیم قرن است که دانشمندان در تلاشند تا ویروس‌های مختلفی را با توانایی هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی مهندسی کنند.

طی مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه ییل که به رهبری پروفسور آنتونی ان. ون دن پول (Anthony N. Van den Pol) انجام شد، دانشمندان موفق به کشف یک روشی شدند که بتوان از آن به عنوان ابزاری برای  از بین بردن تومور استفاده کرد. آن‌ها دریافتند می‌توانند از ژن ویروس ابولا برای سرکوب تومورهای سرطانی استفاده کنند.

آنها این ژن را در ویروس مذکور کشف کردند و دریافتند توسط آن می‌توانند جلوی گسترش سلول‌های سرطانی را بگیرند.

دانشمندان این ژن را با یک ویروس که به نام ویروس کیمریک (chimeric virus) شناخته می‌شود و از ترکیبات ژنی ویروس‌های متعدد ساخته شده است، ترکیب کردند. این ویروس کیمریک به مغز موش‌های مبتلا به گلیوبلاستوما تزریق شد و تیم دریافت که ژن دریافت شده از ویروس ابولا این امکان را به آنها می‌دهد تا به صورت انتخابی تومورهای مغزی را مورد هدف قرار داده و از بین ببرند.

آنتونی ان. ون دن پول گفت: نکته جالب این مطالعه این است که یکی از مرگبارترین ویروس‌های جهان ممکن است در معالجه یکی از مرگبارترین سرطان‌ها (سرطان مغز) به دانشمندان کمک کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Virology منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا