سامانه ای برای ارتقای کیفیت اینترنت اپراتورها

بنا به گفته محمد جواد آذری جهرمی هدف این سامانه تست کیفیت اینترنت و مقایسه وضعیت سرویس دهی اپراتورها با یکدیگر است.

وی در فضای مجازی با اشاره به اینکه این کار برای نخستین بار در جهان صورت می گیرد اعلام کرد، برای اینکه اپراتورها کیفیت اینترنت بهتری را ارایه دهند سامانه نت سنج پلاس راه اندازی شده است.

فراهم کردن زمینه نظارت مردمی

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات(رگولاتوری) در گفتگو با سیناپرس با بیان اینکه، سامانه نت سنج پلاس به دستور وزیر ارتباطات برای فراهم کردن زمینه نظارت مردمی راه‌اندازی شده، گفت: در این سامانه، سازمان تنظیم مقررات به اطلاعاتی که به 195 ارسال می شود، دسترسی کامل دارد. البته آنچه که در این سامانه مد نظر قرار دارد، صرفنظر از تعداد داده ها که به وضوح مشخص است، نسبت آن بین اپراتورهای دیگر است. به این معنا که اگر شکایتی از یک اپراتور مطرح شده در اپراتورهای دیگر همین شکایت به چه صورت بوده است.

مجید حقی ادامه داد: علاوه بر ثبت شکایات از اپراتورها، مشترکان هر اپراتور می‌توانند از میزان و نوع شکایاتی که از اپراتور موردنظرشان شده مطلع شوند و یک شکایت خاص در اپراتور مورد نظر خود را با اپراتورهای دیگر مقایسه کنند. علاوه بر این بالاترین میزان شکایات از هر اپراتور نیز در این سامانه درج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کاربران در انتخاب و خرید سرویس مورد نظرشان چند گزینه را مورد توجه قرار می دهند، نخست کیفیت و مقایسه سرویس‌های مختلف در نقاط متفاوت مد نظر است. دیگر اینکه، مشترکان می‌خواهند بدانند دیگر کاربران یک اپراتور و سرویس خاص تا چه میزان از آن راضی هستند و چه شکایاتی از آن شده است. نکته سوم نیز بحث تعرفه است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

حقی با تاکید بر اینکه، این سامانه عمدتا در بحث کیفیت مشترکان را راهنمایی می کند، افزود: با توجه به اینکه میزان مشترکان هر اپراتور متفاوت است، مقایسه به صورت سرانه انجام می گیرد که این مقایسه نرمالیزه شده و قابل اتکاست.

وی مشاهده تعرفه سرویس‌های مختلف اپراتورها را از دیگر امکانات این سامانه دانست و عنوان کرد: افراد در این سامانه می‌توانند تعرفه سرویس‌های مختلف اپراتور را بر اساس کارکرد هر کدام مشاهده و با یکدیگر مقایسه کنند، به بیان ساده تر در تمام کارکردهای موجود در این سامانه، اپراتورها رتبه ‌بندی می‌شوند. همچنین کاربران می‌توانند کیفیت پوشش اپراتورهای مختلف را در تکنولوژی های 4G و 3G در منطقه‌ ای که هستند، مشاهده کنند.

حقی، تست سرعت اینترنت را یکی دیگر از قابلیت‌های سامانه نت‌سنج دانست و گفت: مشترکان می توانند در این سامانه سرعت اینترنت خود را اندازه ‌گیری و ثبت کنند. از این رو، از ارایه تمامی دیدگاه‌ ها، نظرات و انتقاد‌های اپراتورها و کاربران استقبال می‌کنیم.

سامانه ای مستقل از اپراتورها

وی در ادامه در رابطه با تاثیر این سامانه بر فعالیت اپراتورها گفت: اپراتورها دو گروه هستند یک گروه که در ارزیابی ها و مقایسه ها جایگاه خوبی دارند و طبیعتا هم استقبال می کنند، هم راضی هستند و طرفداری می کنند. گروه دیگر، در این ارزیابی جایگاه خوبی ندارند که قطعا از اینکه این اطلاعات به دست مشترکان برسد و در تصمیمشان برای گرفتن سرویس ها اثر بگذارد، نگران هستند.

حقی ادامه داد: این نگرانی تا یک جایی وجود دارد؛ اما از یک جایی به بعد این نگرانی تبدیل به تلاش برای ارتقای کیفیتشان می شوند. چون اگر دست روی دست بگذارند، کل بازار را از دست می دهند.

وی تاکید کرد: هرقدر کاربران برای انتخاب سرویس مورد نیازشان از این سامانه استفاده کنند و آن را مبنای تصمیم خود برای انتخاب یک سرویس قرار دهند، از آنجا که یکی از مهمترین اولویت های اپراتورها جلب نظر مشتری است. طبیعتا اگر بدانند این سامانه مورد نظر و توجه مشترکان است خود را ملزم می کنند که کیفیت خود را با این سامانه تطبیق داده و سرویس های خود را بر مبنای آن ارتقا دهند.

معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات در رابطه با نحوه فعالیت نت سنج پلاس گفت: این سامانه در قالب و قاعده یک مشترک که همه سرویس ها را یک بار استفاده می کند، خروجی و سرویس اپراتورها را اندازه گیری می کند. بنابراین، اپراتور طبق معمول سرویس ارائه می دهد و نیازی به همکاری دیگر نیست. یکی از ویژگی های مثبت این سامانه هم این است که مستقل از همکاری اپراتورها فعالیت می کند.

وی ادامه داد: در این سامانه مشترکان علاوه بر اینکه سرویس ها و مقایسه آنها را مشاهده می کنند می توانند در همان سامانه با یک کلیک به 195 متصل شوند و شکایات خود را ثبت کنند. همچنین می توانند در نقشه ای که روی این سامانه وجود دارد شکایات بقیه را هم مشاهده کنند. در خصوص تعرفه بخشی وجود دارد که می توانند تعرفه های اپراتورهای مختلف را هم برای هر سرویس مشاهده و بررسی کنند و در صورت انتخاب با یک کلیک به سایت ارائه دهنده خدمات وارد شده و خرید کنند.

حقی در ادامه اظهار کرد: اینکه ادعا کنیم سامانه صددرصد بدون خطاست، اینگونه نیست. اما قطعا خطاهای چشمگیری در روند کار آن وجود ندارد. دقت بررسی در این سامانه با همان دقتی است که ماموریت های سازمان را انجام می دهیم و اندازه گیری ها با ابزارهایی که وجود دارد، انجام شده و دستی و حدسی نیست.

بر اساس این گزارش، در این سامانه وضعیت پوشش و کیفیت و همچنین شکایات مردم از اپراتورها به طور شفاف قرار گرفته است. همانطور که اشاره شد امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه‌ ای کیفیت شبکه، نحوه پشتیبانی، میزان شکایات، تعرفه و… اپراتورهای ارایه دهنده خدمات ثابت و سیار به راحتی در دسترس کاربر قرار گرفته است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا