مسکن ها کمکی به کاهش درد بیماران غیرسرطانی نمی کند

یک تحقیق تازه نشان می دهد افزایش دوز داروهای حاوی مشتقات تریاک در کاهش دردهای غیرسرطانی موثر نیست.گروهی از محققان از مرکز مراقبت سلامت آرکانزاس مرکزی و مرکز بهداشت مینیاپولیس و سه دانشگاه دیگر در آمریکا، پس از مطالعه اطلاعات موجود به این نتیجه رسیدند که افزایش دوز داروهای مشتق از تریاک در برخی بیماران نسبت به کسانی که با دوز اولیه ثابت به درمان ادامه دادند کمکی به کاهش درد نکرد.
 
در این مطالعه که در مرکز کهنه سربازان آمریکایی  انجام شد، اطلاعات مربوط به تجویز داروهای 50 هزار کهنه سرباز امریکایی که از داروهای مشتق از تریاک استفاده می کردند بررسی شد. نتایج این تحقیق منجر به صدور این هشدار از سوی محققان شد که کادر پزشکی باید در هنگام تصمیم برای افزایش دوز این گونه داروها برای کاهش دردهای غیرسرطانی، نهایت احتیاط را به کار گیرند.
 
علاوه بر این، تحقیق دیگری از سوی همین تیم اخیرا به صورت آنلاین ارائه شده، تاثیرات جانبی دوزهای بالا را  ثابت کرده است.
دکتر «کوری هایس» در گزارشی در مجله علوم پزشکی دانشگاه آرکانزاس نوشت: شما مزایای افزایش دوز را نمی بینید اما خطرات آن را می بینید. 
پیام کلی ما این است که وقتی درباره افزایش دوز فکر می کنید، باید خطرات ناشی از آن را هم در نظر بگیرید.
داروهای مشتق از تریاک درد را کاهش می دهند. آنها میزان علایم درد در مغز را کاهش می دهند و بر مناطقی از مغز که مسوول کنترل احساسات است و اثرات محرک های درد را کاهش می دهد، تاثیر می گذارند. با آنکه این داروها وقتی به درستی مصرف شوند می توانند در کاهش درد موثر باشند، اما خطر بالای سوء مصرف و اعتیاد را به همراه دارند.
 
بیماران، اغلب دوزهای بالای داروهای مشتق از تریاک را دریافت می کنند زیرا ممکن است درد آنها با دوزهای پایین به خوبی کنترل نشده باشد. همچنین ممکن است افراد در طول زمان نسبت به این داروها مقاومت پیدا کنند که به معنای نیاز به دوزهای بالاتر برای به دست آوردن همان تاثیرات ابتدایی است. در این موارد، پزشکان باید خطرات و مزایای بالاتر بردن دوز این داروها را بسنجند.
 
علاوه بر این، دوز بالاتر داروهای مشتق از تریاک می تواند اثرات جانبی متعددی مانند یبوست، تهوع، حساسیت بیشتر به درد و افزایش خطر سوء مصرف مواد را در پی داشته باشد 
 
نتایج این تحقیق در شماره اخیر مجله Pain منتشر شد.
مترجم:محسن حدادی
No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا