الکترومیوگرافی سطحی، روشی غیر تهاجمی و در دسترس

به گزارش ایسنا , هدف از این مطالعه مقایسه اطمینان روش های مختلف نرمالیزه کردن سیگنال الکترومایوگرافی عضله چهارسر رانی هنگام بالا رفتن از پله در افراد دارای آرتروز زانو می باشد که توسط علیرضا هاشمی اسکویی مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی سهند و جمعی از همکارانش انجام شده است.

عوامل متعددی سیکنال الکترومیوگرافی را تحت تاثیر قرار می دهند به طوری که سنجش ولتاژ ثبت شده از یک عضله در صورتی که هیچ مقدار مرجعی نباشد که بتواند با آن مقایسه گردد دشوار است که در نتیجه مقایسه دامنه سیگنال های اولیه با همدیگر نمی تواند نتایج قابل قبولی را ارائه دهد مگر اینکه در روی سیگنال برخی از شیوه های نرمال سازی انجام شده باشد.

نرمال سازی روشی برای تبدیل سیکنال های اولیه به یک مقیاس نسبی قابل تکرار است و هشت روش برای نرمال کردن الکترومیوگرافی ارائه شده است.

در این مطالعه 14 بیمار مبتلا به آرتروز زانوی قسمت میانی، با میانگین سنی تقریبی 55 سال پس از اخذ رضایت کامل به کار گرفته شدند و شرکت کنندگان 3 آزمون بالا و پایین رفتن از پله را در سرعت های خود گزیده اجرا کردند.

برای بررسی عملکرد گروه عضلانی چهارسر رانی سیگنال الکترومایوگرافی ماهیچه های پهن جانبی و راست رانی طی بالا و پایین رفتن از پله جمع آوری گردید و جذر متوسط مربع (دامنه موثر) آنها محاسبه شد.

طی چهار روش مختلف نرمالیزه کردن به ترتیب به بیشینه سیگنال در طول حرکت، میانگین سیگنال در طول حرکت، به حداکثر انقباض ارادی ایزومتریک هر عضله و نیز نسبت به حداکثر انقباض ارادی ایزومتریک عمل باز شدن زانو نرمال شدند. همچنین برای مقایسه قابلیت اطمینان نتایج بدست آمده بین روش های مختلف ضریب همبستگی درون طبقاتی برای نتایج هر روش با استفاده از نرم افزار آماری محاسبه شد.

روش نرمال کردن به حداکثر انقباض ارادی ایزومتریک عمل باز شدن زانو قابلیت اطمینان خوب و بزرگتری از سایر روش های نرمال کردن برای تمامی ماهیچه ها به دست می دهد، بعد از آن روش نرمال کردن به حداکثر انقباض ارادی ایزومتریک هر عضله قابلیت اطمینان خوب با اختلافی کمی پایین تر نشان داد.

همچنین دو روش نرمال کردن به ماکزیمم و میانگین دامنه سیگنال در طول حرکت قابلیت اطمینانی نزدیک به هم ودر حد پایین ارائه کردند.

اگرچه محدودیت هایی مانند عدم توانایی بیماران وجود دارد ولی با توجه به قابلیت اطمینان بالای حاصل شده از دو روش نرمال کردن به حداکثر دامنه سیگنال در هنگام انقباض ارادی حداکثر هر عضله و عمل باز شدن زانو کاربرد این روش ها برای نرمال سازی دامنه سیگنال الکترومیوگرافی طی عمل بالا رفتن از پله برای افراد دارای آرتروز زانو پیشنهاد می شود.

این پژوهش در کتاب خلاصه مقالات نخستین کنگره سراسری الکتروفیزیولوژی به چاپ رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا