دنده اتوماتیک دوست داشتنی

گیربکس اتوماتیک ، عمل تعویض دنده از دنده 1 به بالا را به صورت خودکار انجام می دهد ، یعنی سنگین و سبک کردن دنده و یا همان تغییر نسبت انتقال را به صورت اتوماتیک انجام می دهد؛ این گیربکس ها ، تغییر دنده را با توجه به شرایط خیابان یا جاده و خواسته های راننده ( میزان فشردن پدال گاز و یا ترمز و… ) انجام می دهد.

خودرویی که از گیربکس دستی استفاده می کند دارای سه پدال گاز ، ترمز و کلاچ  است و رانندگان ، همیشه ، یکی از پاهایشان را برای استفاده از کلاچ کنار گذاشته و با پای دیگر یا گاز داده و یا ترمز می گیرند.

اما خودرو های دارای گیربکس اتوماتیک فاقد کلاچ می باشند و تنها دو پدال گاز و ترمز دارند. بنابراین پای چپ رانندگان ، آزاد است و تنها با پای راست یا گاز می دهند یا ترمز می گیرند.

همچنین در خصوص مصرف سوخت در خودروهای دنده اتومات باید گفت، در گذشته گیربکس اتوماتیک تأثیری منفی روی مصرف سوخت داشت اما نرم افزارهای هوشمندتر و نسبت های اضافی استفاده شده در سیستم های مدرن به این معنی است که در حال حاضر گیربکس های اتوماتیک به ندرت اثری منفی روی مصرف سوخت دارند.

از سوی دیگر گیربکس های اتوماتیک برای کسانی طراحی شده بود که علاقه چندانی به رانندگی نداشتند اما امروزه بسیاری از مردم برای فرار از خستگی ترافیک ،تغییرشیوه رانندگی، تردد سخت‌تر در راه‌ها و پیشرفت‌هایی که گیربکس‌های اتوماتیک داشته‌، همگی موجب شده تا رانندگان در صورت داشتن بودجه کافی تمایل بیشتری به خرید خودروهای دنده اتوماتیک داشته باشند.

چرا آمریکایی ها به ماشین های دنده اتوماتیک علاقه دارند؟

مهندسان آمریکایی در اواخر دهه 30 موفق به اختراع سیستمی شدند که راننده را از تعویض دنده بی نیاز می کرد و این همانی بود که رانندگان خسته از دنده و تغییر دنده، به شدت به دنبال آن می گشتند. این فناوری که با نام گیربکس اتوماتیک شناخته می شد، در شروع عرضه، فناوری پیچیده، پر خرج و کم بازدهی به شمار می رفت، با این حال راحتی حاصل از این فناوری و تقاضای رو به رشد بازار، توسعه آنها را سرعت بخشید.

این سرعت بالای توسعه سبب شد شمار زیادی از خودروهای آمریکایی در دهه 50 به این فناوری مجهز شوند. با این حال اما گیربکس های اتوماتیک همچنان کم بازده بودند و برای رفع نیازهای دینامیکی رانندگان نیاز به موتورهای پر قدرت و در نتیجه بسیار بزرگ داشتند.

موتورهای بزرگ هم مصرف بالای سوخت را به دنبال داشتند که مطلوب کمپانی های بزرگ و رو به رشد نفتی آمریکایی بودند. تشویق بیش از پیش خریداران به این خودروها، بازار خودروهای گیربکس اتوماتیک را بسیار داغ کرده بود. اما وضعیت در اروپای جنگ زده بسیار متفاوت جلوه می کرد.

ماشین های دنده اتوماتیک در آمریکا معمولا ارزان تر و قدرتمند ترند و برای رانندگی در مسیرهای طولانی در جاده های نسبتا بدون پیچ و خم استفاده می شود. اما در اروپا، تراکم جمعیت بیشتر است و جاده های قدیمی اروپایی کوچک و پرپیچ خم ‌است و نیاز به پیش بینی بیشتری دارد. بنابراین دنده غیر اتوماتیک به رانندگان اروپایی امکان می دهد بهتر واکنش نشان دهد و در زمان مناسب از دنده مناسب استفاده کند.

از سوی دیگر، رانندگان در خیابان های آمریکا  با توقف ها و شروع های زیادی درگیرند. علامت های ایست در میدان های این کشور زیاد استفاده می شود، بنابراین عوض کردن دستی دنده می تواند برای آنها کاری پرزحمت باشد. 

به همین دلیل است که امریکایی ها علاقه بیشتری به خودرو های دنده اتوماتیک نشان داده اند. البته باید گفت نه تنها آمریکایی ها بلکه ایرانی ها نیز این روزها جز طرفداران خودروهای دنده اتوماتیک شده اند ،زیرا علاوه بر مزایایی که این نوع خودرو ها دارند در کمک به سالمندان، زنان و کسانی که با مشکلات جسمی یا معلولیت های گوناگون دست و پنجه نرم می کنند،نقش بسزایی دارد.

گفتنی است، باتوجه به پیشرفت فناوری و ارائه انواع مختلف از این گیربکس ها با قیمت های پایین و هزینه نگهداری مناسب درایران سبب گردیده تا وجود خودروهای اتوماتیک یک الزام برای خودروسازان در سبد محصولات شان بشود.

ترجمه و تالیف: محسن حدادی

 

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا