استتار هوشمند سربازان با الهام از هشت پا

هشت پاها و اختاپوس‌ها از توانایی تغییر سریع رنگ پوست برای سازگار شدن آن با محیط اطراف برخوردارند و ارتش آمریکا قصد دارد از هوش مصنوعی برای تقلید از قابلیت یادشده استفاده کند.

این آبزیان در صورت احساس خطر به طور خودکار رنگ پوست خود را به شکل محیط اطراف درآورده و از این طریق مخفی می‌شوند. پوست بدن این موجودات با کیسه‌هایی پر از رنگدانه به نام کروماتوفورها پوشانده شده است. هر یک از این کیسه‌ها به وسیله ۱۸ تا ۳۰ فیبر عضلانی در برگرفته شده و تغییر رنگ آنها به سرعت اتفاق می‌افتد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد پوست بدن اختاپوس‌ها و هشت پاها به حد کافی هوشمند است و در مواردی مستقل از مغز این آبزیان تصمیم گرفته و رفتار می‌کند. محققان دانشگاه کالیفرنیا با درک نحوه عملکرد این سیستم در حال مهندسی معکوس آن به منظور استفاده‌های نظامی هستند.

آنها نمونه اولیه یک پوشش استتار مادون قرمز قابل تنظیم و نیز یک پوشش نامرئی استتار را ابداع کرده اند که حسگرهای نصب شده بر روی آنها با درک شرایط جنگی و میزان خطر پیش رو پوشش مذکور را به رنگ محیط اطراف درمی آورد.

پوشش مذکور را می‌توان به درون انواع پارچه‌ها و البسه تزریق کرد و آنها را به ابزاری برای استتار مبدل کرد. البته آنها هنوز برای اینکه دقیقاً به رنگ محیط اطراف دربیایند کاملاً هوشمند نیستند و باید الگوریتم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده ارتقا یابند.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا