رباتی برای جراحی‌های حساس طراحی شد

جراحی‌های ترمیمی فوق حساس برای ترمیم رگ‌های حساس خونی و عروق لنفاوی به کار می‌روند تا کارکردهای بخش‌های آسیب دیده بدن مجدداً احیا شود. انجام این جراحی‌ها نیازمند تخصص و مهارت فراوان است و برای نخستین بار رباتی به نام «موسی» عهده دار این کار شده است.

ربات یادشده می‌تواند رگ‌های خونی به خطر ۰.۳ تا ۰.۸ میلیمتر را مجدداً به یکدیگر متصل کند و روند گردش خون در آنها را به حالت عادی بازگرداند. مهمترین مزیت انجام چنین جراحی‌هایی درمان بیماری‌هایی همچون ورم لنفاوی است که معمولاً در جریان تزریق دارو برای درمان بیماری سرطان سینه رخ می‌دهد و منجر به تورم و احتباس موضعی مایعات می‌شود که خطر مرگ را در پی دارد.

با توجه به حساسیت جراحی‌هایی که باید به منظور بازگشایی رگ‌های آسیب دیده و مسدودشده انجام شود، جراحان معدودی در جهان چنین توانایی‌هایی دارند. محققان هلندی با طراحی رباتی بدین منظور این روند را ساده کرده‌اند. ربات یادشده توسط جراحان کنترل می‌شود، اما حرکت بازوهای آن از دستان انسان‌ها دقیق‌تر است.

بازوهای یادشده بدون هیچ حرکت اضافی فرایند بازسازی و متصل کردن رگ‌های ظریف و باریک را با مهارت انجام می‌دهند. ربات مذکور در یک عمل آزمایش موفق به اتصال تمامی رگ‌های ظریف بازوی یک بیمار شد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا