سقوط قطعات جداشده از ماهواره‌ ظفر در سرجنگل

روز گذشته، ماهواره‌ ظفر از پایگاه فضایی امام‌خمینی(ره) در سمنان پرتاب شد. ماهواره‌بر سیمرغ ماهواره‌ ظفر را با موفقیت به فضا پرتاب کرد؛ اما ماهواره‌بر به سرعت موردنیاز برای تزریق ماهواره در مدار مدنظر نرسید و درنهایت، سقوط کرد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد ماهواره‌ ظفر به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید؛ ولی ازآنجاکه برای قرارگرفتن ماهواره در مدار نیاز است که به سرعت ۷،۴۰۰ کیلومتربرساعت برسد، ماهواره‌بر به این سرعت لازم نرسید.

به‌گفته‌ی وی، در پرتاب ماهواره‌ ظفر ۱، ماهواره‌بر از ثانیه‌ ۴۰۰ به‌بعد، دچار افت سرعت شد و سرعتش به بیش از ۶،۵۰۰ کیلومتر‌بر‌ساعت نرسید؛ درنتیجه ماهواره با افت شتاب مواجه شد و درنهایت سقوط کرد.

وزیر ارتباطات همچنین افزود : ماهواره‌ ظفر در دو نسخه‌ «ظفر ۱» و «ظفر ۲» طراحی و ساخته شده است و ظفر ۲ خرداد سال آینده پرتاب خواهد شد. او گفت: در پرتاب ماهواره‌ «پیام»، دلیل ناموفق‌بودن مدار الکترونیک و در ماهواره‌ ظفر اشکال از موتور ماهواره‌بر بوده است. این امر موجب شد ماهواره دچار افت سرعت شود و درنتیجه، در مدار قرار نگیرد و در اقیانوس هند سقوط کرد.

وزیر ارتباطات گفته است ماهواره‌ ظفر در اقیانوس هند سقوط کرده است؛ اما برخی منابع محلی شامگاه یکشنبه (۲۰ بهمن) از شنیدن صدای مهیب در آسمان منطقه‌ سرجنگل و چاه‌احمد در حومه‌ زاهدان خبر داده و گفته‌اند پس از شنیدن حداقل هشت صدای مکرر، آسمان منطقه روشن شد. معاون امنیتی انتظامی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان در پی شنیده‌شدن این صداها گفت: منشأ این اتفاق خارج از استان است و در حال بررسی دقیق جزئیات هستیم. در بررسی‌های اولیه، احتمال داده می‌شود صدای شنیده‌شده ناشی از سقوط قطعات جداشده از ماهواره‌ ظفر باشد. این قطعات در منطقه‌ فاقد سکنه‌ حومه‌ شهرستان زاهدان سقوط کرده است و جای نگرانی برای شهروندان وجود ندارد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا