کارشناسانی با تحلیل های آبکی

ماهیت گفتگو با کارشناسان و متخصصان پیرامون مقوله ای خاص این است که در رابطه با آن مقوله روشنگری صورت گرفته و با تحلیل و بررسی های منطقی و علمی زوایای مختلف آن برای مخاطب تشریح شود.

در طی این مسیر و رسیدن به هدف مورد نظر قطعا باید فردی به عنوان کارشناس و متخصص برای گفتگو انتخاب شود که اطلاعات و سواد کافی پیرامون آن مساله داشته باشد و بتواند به غنای محتوای تولید شده توسط رسانه بیافزاید.

این دقیقا همان مسیری است که اغلب رسانه ها آن را گم کرده اند. به گونه ای که گاه مشاهده می شود اقدام به درج اظهار نظرهای کارشناسانی در محتواهای خود می کنند که نه تنها به غنای محتوا اضافه نمی کند، بلکه کار حرفه ای و تخصصی رسانه ها را هم زیر سوال می برد.

به عنوان مثال در فضای رسانه ای کنونی شاهد اظهار نظر کارشناسی هستیم که با وجود اینکه در رشته علوم سیاسی تحصیل کرده و در همین رشته هم تدریس می کند اما اظهار نظرهایش در اغلب حوزه ها و در رسانه هایی با رویکردهای متفاوت به چشم می خورد.

آن قسمت ماجرا که وضع را بدتر می کند  و نشان از بی نظمی و آشوب در این حوزه دارد این است که کارشناس مذکور و امثال او نه تنها با رسانه های داخلی، بلکه با رسانه های معاند خارجی هم گفتگو کرده، مطالب و افکار ضد و نقیضی پیرامون هر مساله ای بازگو می کند.

البته نمونه های زیادی از این کارشناسان و تحلیل های آبکی در رسانه ها وجود دارد که اتفاقا به دلیل غیرحرفه ای بودن برخی اصحاب رسانه، حضور پررنگی هم در فضای رسانه ای دارند.

رسانه ها به دنبال کارشناسان دم دستی نباشند

یک پژوهشگر و استاد دانشگاه در گفتگو با سیناپرس پیرامون این مقوله گفت: مهمترین مشکل در این موضوع به رسانه ها برمی گردد که عمدتا به دنبال تولید و انتشار محتوا و پیش بردن کارشان هستند و به کمترین چیزی که فکر می کنند، منبعی است که اعتباربخش کل محتوایشان است.

محمد سلطانی فر ادامه داد: از سوی دیگر عده ای از کارشناسان هم در مواجهه با خبرنگاران یا به دلیل اصرار آنها مجبور می شوند که صحبت های غیرکارشناسانه ای ارائه دهند که قطعا آسیب های زیادی را به همراه دارد.

وی تصریح کرد: بنابراین در وهله نخست به اصحاب رسانه ها توصیه می کنم در هر موضوعی به صورت تخصصی کارشناسان و صاحب نظران آن حوزه را شناسایی و به سراغ آنها بروند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: ضمن اینکه، رسانه ها باید برای تهیه مطالب خود وقت بگذارند و حتما از مدل های رسانه های حرفه ای برای تولید محتوا استفاده کنند. اینگونه نباشد که هرکس از گرد راه رسید و دم دست بود را به عنوان کارشناس معرفی کنند؛ زیرا با این کار هم اعتبار رسانه و هم اعتبار شخصی خودرا زیر سوال می برند.

سلطانی فر ادامه داد: کارشناسان و متخصصان نیز اگر سعی کنند چارچوبی برای خود در نظر بگیرند که فقط بر مبنای آن و بر اساس تخصصی که دارند صحبت کنند، بسیاری از مشکلات فضای رسانه ای کشور حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی کارشناسان صرفا به دنبال آن هستند که نامشان و مطالبشان در رسانه ها منعکس شود این درحالی است که با این عملکرد غلط نام خود را نیز در حرفه شان به خطر می اندازند و تبعات آن در آینده گریبان گیرشان خواهد شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: حتی در برخی موارد اظهارنظرهای غیرکارشناسی باعث می شود که صحبت هایی مغایر با آنچه قبلا گفته شده، زده شود که این ضد و نقیض گویی ها در بلند مدت فضای رسانه ای کشور و کارشناسان و متخصصان حوزه های مختلف را دچار آسیب و بی اعتمادی می کند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا